de fjord jorn lier horst thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Jorn Lier Horst
4
Review date 26 oktober 2021

De Noorse thrillerauteur Jorn Lier Horst was voordat hij aan het schrijven sloeg, politierechercheur. Zijn ervaringen noopten hem tot het schrijven van politiethrillers en dat legde hem geen windeieren. Zijn protagonist William Wisting is intussen door heel wat liefhebbers in de harten gesloten. Na het Wisting Kwartet besloot Horst te gaan samenwerken met Thomas Enger, wat resulteerde in de reeks met Blix & Ramm. Vorig jaar was de sympathieke auteur terug met William Wisting in de hoofdrol. Het eerste deel uit het Cold Case Kwartet was De Katharinacode en die thriller gooide bij ons hoge ogen. Geldt hetzelfde voor opvolger De fjord?

In 2003 verliet de jonge Simon Meier zijn huis, om vervolgens spoorloos te verdwijnen. Waar hij is gebleven weet niemand. Totdat William Wisting door de procureur-generaal wordt gevraagd onderzoek te doen naar een geldlading, gevonden bij de dode politicus Bernard Claus.

Natuurlijk zegt Wisting ja, maar hij weet niet waar hij mee begint. Want Claus was een machtige politicus, met evenveel vrienden als vijanden. Als Wisting op zoek gaat naar de oorsprong van het geld in de garage van Claus, komt hij tot de conclusie dat de kluwen aan mysteries groter is dan hij kon bevroeden…

Over De Katharinacode zeiden we: het boek ademt een rust uit die je van een thriller uit Scandinavië kan verwachten. Dit kun je als een groot compliment zien, die ook voor De fjord geldt. Horst heeft geen liters bloed of achtervolgingen nodig om zijn thrillers spannend te maken. De suspense in De fjord is afkomstig van de nauwgezette speurtocht naar de waarheid. De lezer kijkt als het ware over de schouder van Wisting mee, terwijl hij zoekt naar antwoorden. Hierin komt de sublimiteit van de auteur terug; hij schrijft fijn, maar de lezer doorziet al snel dat Horst dankbaar gebruik maakt van eigen politie-ervaringen. Dat geeft hem een voorsprong tegenover auteurs die eigenlijk niet weten hoe het echte politiewerk er nu aan toe gaat.

In De fjord keert zoals gezegd William Wisting terug. Wisting is vader, opa, maar bovenal een intelligente speurder. Hij is introvert, maar krijgt gedaan wat hij wil. Hij wordt bijgestaan door zijn dochter Line, die freelance journaliste is. Samen met haar pa duikt ze in het mysterie rondom de miljoenen van Claus. Wisting is inmiddels ook opa van Amalie en hiermee raakt Horst een gevoelige snaar; los van het heftige politiewerk is elke agent ook een familieman of -vrouw. Omdat de auteur hier zelf veel ervaring mee heeft, spat het realisme van de pagina’s.

De schrijfstijl van Horst is zoals we van hem gewend zijn; sober, behaaglijk, rustig. Eigenlijk net als zijn protagonist. Het zorgt ervoor dat De fjord geen flitsende uitstraling heeft of nodig heeft; het straalt allemaal een kalmte uit waardoor het boek nog meer aan kracht wint.

De plot is erg interessant. De verdwijning van Meier lijkt in eerste instantie wat ondergesneeuwd te zijn, maar Horst weet deze verhaallijn naadloos met die van de miljoenen van Bernhard Claus te verweven. De lezer zit tot ¾ in het ongewisse over wat er nou precies is gebeurd. Dat zorgt voor een spanningsboog die lang strak blijft staan. En laten we wel zijn, daarom lees je een misdaadroman als deze.

De fjord is een Scandi-thriller zoals die behoort te zijn. Met een geweldige hoofdpersoon, een spannend plot en een mooie schrijfstijl schrijft Jorn Lier Horst zich steeds dichter naar de absolute Scandi-top.