(Bron: Demorgen.be)
Explosieve geruchten uit het hoge noorden; er rijzen vraagtekens rondom de laatste thrillers van Camilla Läckberg. Heeft ze deze zelf geschreven of maakte ze gebruik van een ghostwriter? Data-analyse toonde opvallende gelijkenissen met de stijl van een collega-thrillerauteur. Läckberg (goed voor meer dan 29 miljoen verkochte thrillers) ontkent bovenstaande ten zeerste.
Pikant detail: ThrillZone vroeg zich in 2020 in eens recensie al hardop af of de Läckberg van de Fjällbacka-reeks en de toenmalige thriller Zilveren vleugels (dit boek kwam niet verder dan **) niet twee totaal verschillende auteurs waren:
"Het lijkt wel of de Läckberg van de Fjällbacka serie en de Läckberg van deze serie twee totaal verschillende schrijfsters zijn. Met dit boek haalt ze bij lange na het niveau van de eerstgenoemde serie niet. Sterker nog, het mag nog niet in de schaduw van de Fjällbacka reeks staan."
ThrillZone zat toen wellicht al -onbewust- in de juiste richting, als we Kvartal mogen geloven. Een journalist van Kvartal haalde alle boeken van Läckberg door een softwareprogramma die de woorden in een tekst telt en er statische formules op toepast. De resultaten worden dan in een diagram gepresenteerd. Wat bleek? Zeker haar eerste boeken, de Fjällbacka-reeks die zich in haar geboortedorp afspeelt met het detectivekoppel Erica Falck en Patrik Hedström, bleken stilistisch nauw verwant. Maar haar recente wraakthrillers stonden in een andere hoek van het diagram.
Op zoek naar een verklaring hiervoor vergeleek Kvartal de boeken van Läckberg met die van acht andere Zweedse thrillerauteurs. Daarvoor gebruikte men een ander programma, JGAAP. Een vorige versie daarvan slaagde er in 2013 in om aan te tonen dat The Cuckoo’s Calling geschreven was door J.K. Rowling, de schrijfster van de Harry Potter-boeken die hiervoor het pseudoniem Robert Galbraith had gebruikt.
JGAAP vond een opvallende gelijkenis tussen boeken van Läckberg, waaronder Zilveren vleugels (2020), en die van Pascal Engman. Die schrijver werkte als redacteur van Läckberg bij haar uitgeverij. “Het algemene besluit van de data-analyse is sterk in het voordeel van de ghostwritertheorie”, concludeerde Kvartal.
Na de publicatie van het artikel ontkende Läckberg alles in een post op haar Instagram. Het onderzoek getuigt volgens haar vooral van literair snobisme. “Ze zeggen dat ik geen goede stiliste ben en daarom mijn succes en vele lezers niet verdien.”
In een andere post erkende ze dat Engman haar geholpen heeft met haar laatste boeken, maar niet meer dan dat. Ook Engman ontkent dat hij meer was dan een redacteur bij de uitgeverij. Van ghostwriting was geen sprake, zegt hij.
Het artikel van Kvartal kwam niet helemaal uit de lucht vallen. Eerder circuleerden er volgens The Guardian al geruchten in Zweden dat Läckberg niet altijd zelf de pen zou vasthouden. Ook collega-schrijver Håkan Lindgren zou er in bedekte termen naar verwezen hebben in zijn boek Ghostwriter. Daarin duikt een fictieve krimikoningin op die het schrijven uitbesteedt aan een andere auteur.