de prooi Yrsa Sigurdardottir thriller recensie thrillzone.jpg
4
Review date 26 september 2022

Yrsa Sigurdardóttir Is een IJslandse bestsellerauteur. Sinds 2005 schreef zij meer dan vijftien thrillers, die in ruim dertig landen zijn vertaald.

Een reddingsteam op IJsland is tijdens de koudste dagen van het jaar op zoek naar een groep vermiste personen op een afgelegen hoogvlakte. Waarom is deze groep midden in een sneeuwstorm, met extreme kou, op pad gegaan? En dit alles zonder een goede voorbereiding?

Ondertussen vinden er op het schiereiland Stokksnes, mysterieuze gebeurtenissen plaats. Een kinderschoen duikt op nadat deze vele jaren onder de grond heeft gelegen en één van de medewerkers van de radarpost op Stokksnes wordt ‘teruggeroepen’ naar zijn jeugd. Op het schiereiland blijkt een plek te zijn met een groot gat en woeste zee, welke een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mensen lijkt te hebben.

De prooi is een op zichzelf staande thriller van Yrsa Sigurdardóttir, waarin meerdere verhaallijnen naast elkaar lopen en her en der er een verband tussen deze lijnen aanwezig is.  Daardoor blijft de lezer in afwachting wanneer het moment komt dat deze samen gaan komen.

Het verhaal is opgebouwd in drie verschillende verhalen die per hoofdstuk van elkaar worden gescheiden. Als eerste is er de zoektocht naar de vermiste personen vanuit het oogpunt van Jóhanna, één van de reddingswerkers en ook de partner van de lokale politiechef. Naast de feiten krijgt de lezer ook inzicht in de gedachten van haar en dit levert een mooie verdieping van het verhaal op. Daarnaast grijpt het verhaal terug op de verdwenen groep en wordt ook vanuit één personage, Dröfn, belicht hoe en waarom de groep op pad ging en ze neemt de lezer levendig mee naar de tocht die ze maken.

De mysterieuze gebeurtenissen op Stokksnes, in de derde verhaallijn, worden vanuit Hjörvar beleefd en spelen zich af in dezelfde omgeving, parallel aan de zoektocht. Dit deel staat bijna helemaal zelfstandig van de rest en is in feite niet noodzakelijk voor het grotere geheel. Neemt niet weg dat ook dit bol staat van de mysterie en de spanning, met name inspelend op de pure angst van mensen als onverklaarbare dingen gebeuren. Het einde op Stokksnes laat zich al snel raden en toch blijft dit ongelofelijk boeiend.

De vondst van de vermiste personen door het reddingsteam is goed opgebouwd, net als de gruwelijke gebeurtenissen die zij meemaken. Het einde blijkt verrassend, doch wel vrij kort door de bocht. Hier lag ruimte om dit ook van een diepere laag te voorzien.

Op de flaptekst staat een quote van ‘The Idependent’ waarin er een licht vergelijk wordt getrokken met Stephen King. Daar moet men voorzichtig mee zijn. We snappen dit compliment wel en een vleugje gedachtegoed van King is ook zeker aanwezig. Mysterieuze gebeurtenissen die eigenlijk niet waar kunnen zijn weet ze zo te brengen dat het toch geloofwaardig lijkt.

Een originele thriller die de lezer angst laat voelen!

Chris van der Brug