Serie Egypte
Uitgeverij(en) Xander Uitgevers
4
Review date 28 januari 2023

Wilbur Smith (1933- 2021) schreef vanaf 1964 veel bestsellers, inmiddels al meer dan 40, waarvan meer dan 140 miljoen exemplaren verkocht zijn. Zijn verhalen spelen zich vaak af in Afrika of Egypte.  De boeken zijn losstaand te lezen, maar zijn ook vaak onderdeel van een serie. Titanenstrijd hoort bij de Egypte-reeks, waarvan je hier onze recensies kunt lezen.

Mark Chadbourn is een Engelse journalist, schrijver en script-schrijver, onder andere voor de BBC. In 1996 verscheen zijn eerste boek Testimony, gevolgd door vele horror, fantasy, science-fiction en historische romans. Hij schrijft Titanenstrijd als opvolging van de Egypte-reeks onder de vlag van Wilbur Smith.

Het verhaal in Titanenstrijd speelt zich af in oud-Egypte. Om precies te zijn de tijd dat de Hyksos, een bandietenvolk uit het oosten, proberen de macht en het land in te nemen. Piay, die van kinds af aan is opgeleid tot spion,  wordt op pad gestuurd op zoek naar bondgenoten in de steeds grimmiger wordende strijd. Samen met Hannu komt hij in hachelijke situaties terecht en de missie brengt hen bij inheemse stammen tot ver in Afrika, met verschillende culturen.

De auteurs Smith en Chadbourn weten met enkele zinnen de sfeer en situaties zo neer te zetten, dat de lezer meegenomen wordt terug in de tijd naar Egypte. Dit levert een zeer toegankelijke schrijfstijl en prachtig beeld op.

In de verte liep de straat omhoog naar een paleis dat boven de omringende gebouwen uittorende. Er stonden grootse woningen van witgeverfd steen omheen met zadeldaken en zuilen langs de voorkant. Hier, gescheiden van de stank van de arme wijk, ademde Piay het rijke parfum van de onbekende bloemen dat uit de tuinen opsteeg.

Naast genieten van de sfeerbeelden is er in Titanenstrijd voldoende aandacht voor de gedachtes van en uitwisselingen tussen de hoofdpersonen. Door de lezer in het hoofd van de personages te laten kijken, brengt dit de karakters tot leven. Als het tegen het eind van het boek de spanning is opgelopen en het nog maar de vraag is of Piay wel op tijd terug zal komen, wordt de lezer aan de bladzijdes gekluisterd.

Piay zag de fakkels tussen de bomen door zweven en naar hem toe komen. Hij sprong op het allerlaatste moment over een omgevallen boom, struikelde en geleed bijna uit. Zijn hoofd sloeg tegen een stam, maar hij wankelde overeind, vastberaden om verder te gaan.
De fakkels leken nu overal te zijn, zelfs voor hem. Piay zocht naar een pad ertussendoor. Er sloeg iets hard tegen de zijkant van zijn hoofd en hij raakte uit balans.

Dat Chadbourn deze franchise is ingestapt, lijkt een schot in de roos. De Egypte-reeks is een spannende reis door de tijd waarbij de lezer aan het boek wordt gekluisterd.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.