Serie Courtney
Auteur(s) Wilbur Smith
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 24 januari 2020
Categories Actie

Wilbur Smith (1933) gaf in 1964 zijn eerste boek uit. Inmiddels heeft hij er meer dan 40 geschreven, en meer dan 120 miljoen exemplaren zijn er verkocht (lees hier onze recensies). De meeste boeken spelen zich af in Zuid-Afrika en Egypte. Hij woont zelf tegenwoordig in Londen. Courtney's oorlog is geschreven samen met Tom Harper. Het is het achtste boek in de Courtney-serie.

Een herkenbare omslag voor dit boek. In grote witte letters de naam van de schrijver, daartussen de titel van het boek en klein vernoemd de medeschrijver. Als ondertitel staat op de voorkant ‘Verscheurd door de oorlog, verbonden door het lot.’ Aan de bovenkant de foto van een vrouw die voor een stenen balustrade staat met daarachter een bergachtig groen landschap met in de verte de zee. Onderaan staat een foto van een groot zeilschip.

In Courtney's oorlog (429 bladzijdes) word je snel meegenomen als lezer in de levens van Theo en Connie Courtney. Wilbur schrijft verhalend, geeft sfeerbeelden en beschrijft uitgebreid alle gebeurtenissen die deze broer en zus meemaken. Het verhaal start in 1754 in India, als Connie en Theo nog pubers zijn. Ze wonen met hun ouders in een Britse nederzetting. Als een oorlog uitbreekt komen hun ouders daarbij om. Theo wil wraak nemen en gaat het leger in, om tegen de Frans-Indiase troepen te vechten.

‘Hij weerde elke mogelijk fatale slag af. Naast hem kreeg een Nederlander een kogel in zijn hoofd en hij zakte in elkaar. Een jonge onderluitenant, die samen met Theo klerk was geweest, werd uit positie gesleurd en voor de ogen van zijn kameraden in stukken gehakt. Het exercitieterrein was een groot bloedbad. Een voor een werden de laatste verdedigers uitgeschakeld. Het groepje mannen verdrong zich rond de vlaggenmast. Ze vochten zo goed als blind in de rook die neerdaalde van de brandende muren.

Connie denkt dat haar broer haar alleen laat en besluit voor zichzelf te gaan zorgen. Dit doet ze door aansluiting te zoeken bij invloedrijke mannen en zo een plek voor zich in deze wereld te verzorgen. Ze heeft hierbij echter weinig geluk en treft meerdere akelige mannen.

Theo komt door een belofte aan een stervende vriend terecht in Amerika, waar hij vele spannende dingen meemaakt. Soms is het wat ongeloofwaardig, hoeveel bijzondere dingen dit zijn, maar het wordt wel zo beschreven, dat je graag doorleest omdat je wilt weten hoe het verhaal verder gaat.’

‘Alles was wit. Sneeuw plakte tegen de bomen en vormde laagjes op de takken, die doorbogen alsof er rijp fruit aan hing. Op de grond lag een egaal , glad kleed met zachte contouren waar de sneeuw zich om een rots of gevallen boomstam had gedrapeerd. De zon scheen fel en de lucht was strakblauw en de slapende aarde straalde een oogverblindend licht uit.

Via omzwervingen komt ook Connie in Amerika terecht, waar ze haar broer weer ontmoet. Inmiddels staan ze echter, in de oorlog die daar woedt, beide aan een andere kant… We weten inmiddels wat we van Wilbur Smith kunnen verwachten, want het is een gerenommeerde auteur. Hij schrijft met Courtney's oorlog een vlot te lezen boek, met veel sfeerbeelden van ‘verre oorden’ en ‘verleden tijden’. Dit alles gebracht met passie, waardoor het lekker weg leest. Een echte avonturenthriller!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.