courtney's erfenis wilbur smith recensie thrillzone thriller.jpg
Serie Courtney
Auteur(s) Wilbur Smith
Uitgeverij(en) Xander
4
Review date 25 juni 2021
Categories Actie

In 1964 kwam Wilbur Smith’s (1933) eerste boek uit. Inmiddels heeft de Zuid-Afrikaan meer dan 40 bestsellers geschreven, waarvan meer dan 120 miljoen exemplaren zijn verkocht. De meeste boeken spelen zich af in Afrika en Egypte. Hij woont zelf tegenwoordig in Londen. Courtney’s erfenis is geschreven samen met David Churchill. Courtney’s erfenis is het negende boek in de Courtney-serie. Het is echter een op zichzelf staand verhaal. De verbinding met de reeks is de familielijn en de plek waar dit zich afspeelt.

Courtney’s erfenis speelt zich grotendeels af in Kenia en start in 1951. De Tweede Wereldoorlog is voorbij. Saffron Courtney en haar man Gerhard hebben de oorlog overleefd en daarin veel dingen meegemaakt, die doorwerken in hun huidige leven. Konrad, de broer van Gerhard, was fanatiek nazi-aanhanger en is aan het eind van de oorlog ontsnapt.

Als Gerhard en Saffron de motorenfabriek van zijn familie in West-Duitsland bezoeken, ontdekken ze dat er bijzondere dingen gaande zijn. Daarbij wordt geweld niet geschuwd.

Het geluid van een schot rolde over de verlaten landingsbaan en opeens renden ze allebei naar de jeep. Terwijl Gerhard achter het stuur klom klonk zijn stem als een schorre, gespannen fluistering: ‘O, jezus, Saffron…’. Gerhard ramde de pook in zijn één , gaf plankgas en de Jeep schoot over het kleine stuk beton naar de zeppelinloods. Hij gaf een harde ruk aan het stuur en de banden lieten een wolk van stof en kiezeltjes opspatten terwijl ze schokkerig de gapende muil van het gebouw in reden.

Als ze weer in Kenia zijn, merken ze dat de sfeer in Kenia grimmig wordt. De oorspronkelijke bewoners komen, eerst ondergronds, in opstand en willen het koloniale regime omver werpen. Leon, de vader van Saffron, heeft een groot landgoed en zorgt goed voor de arbeiders die bij hem werken. Toch komt ook hij terecht in de strijd tussen de verschillende partijen.

Met veel oog voor detail worden het land en de sfeer geschetst:

De kliniek bevond zich nabij Burma Market, een plek die de meeste blanke mensen als een dievenhol beschouwden, waar gangsters en terroristen de baas waren. Terwijl Saffron langs de markt kwam, zag ze kooplieden grote hompen vlees bewaken van runderen, geiten of wilde dieren die aan het houten geraamte van hun kraampje waren bevestigd. Kleine kinderen speelden op de stoffige, smerige straten die tussen de huizen en marktkraampjes door liepen.

Op een knappe manier weet Smith deze twee verhalen ineen te vlechten en uiteindelijk de lezer tot een spannende ontknoping te leiden. Hierin spelen zowel de strijd tussen personen als de strijd tussen de bevolkingsgroepen een grote rol. Omdat je als lezer de betrokkenen inmiddels goed hebt leren kennen, zit er dan niets anders op, dan het boek verder in één keer uit te lezen…

De schrijfstijl van Smith (en Churchill) is aansprekend. De auteur maakt gebruik van beeldend taalgebruik, waardoor het verhaal regelmatig filmisch aandoet. De tijdsgeest wordt daarbij nooit uit het oog verloren; details over voertuigen, vliegtuigen en de wereld van toen zijn interessant en treffend. Soms roept het zelfs een soort Indiana Jones-achtige sfeer op.

Al met al is Courtney’s erfenis een fors boek (463 bladzijdes) vol met sfeerbeelden, intriges en spanning. Het leest vlot weg en zorgt daarmee zeker voor ontspanning. Een kleine kanttekening: voor wie meer boeken van Smith gelezen heeft, zal het boek een feest der herkenning zijn. Niks mis mee, maar dat betekent weinig echt verrassends of nieuws onder de zon.

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.