opgeruimd staat netjes vera kurian thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Vera Kurian
Uitgeverij(en) Volt
3
Review date 22 augustus 2022

Chloe is een gedreven student. En een gedreven psychopaat...

In Opgeruimd staat netjes maken we kennis met Chloe Sevre. Ze begint aan haar eerste jaar van de universiteit en op het oog lijkt ze een normaal tienermeisje. Niets is echter minder waar; Chloe heeft de desbetreffende universiteit niet zomaar uitgekozen. Naast dat ze gediagnosticeerd psychopaat is en samen met zes andere studenten deelneemt aan een psychologisch onderzoek op de campus, plant ze al zes jaar de perfecte moord. Ze zint op wraak, want op de universiteit loopt één persoon rond die ze liever dood dan levend ziet. Maar als een van de studenten uit het psychologisch onderzoek wordt vermoord, is ook Chloe haar leven niet zeker. Moet ze samenwerken met de andere studenten uit het onderzoek, terwijl zij als geen ander weet dat een psychopaat niet te vertrouwen is?

Gezien het plot is het niet verwonderlijk dat Vera Kurian een doctoraat in sociale psychologie heeft. Ze nam deel aan verschillende schrijfcursussen en publiceerde al eerder korte verhalen. Opgeruimd staat netjes is haar thrillerdebuut.

Zoals de samenvatting al aangeeft gaat Opgeruimd staat netjes dus over twee schijven. Chloe beraamt enerzijds zelf een moord en anderzijds wordt ze zelf bedreigd door een losgeslagen moordenaar. Dit uitgangspunt geeft het boek meteen vanaf het begin iets unieks en interessants, waardoor de lezer al snel geboeid is. Chloe Sevre is daarnaast een waar geschenk. Het psychopathische en ietwat onsympathieke hoofdpersonage houdt de lezer constant scherp, geboeid en geïntrigeerd.

Kurian wacht gelukkig niet te lang met het verhaal op gang te brengen en je wordt dan ook snel meegenomen in de beweegredenen die Chloe hebben gedreven tot het punt dat ze haar wraakplan in gang is gaan zetten. De moorden op de campus vinden ook al vrij snel in het verhaal plaats, wat maakt dat beide verhaallijnen meteen voortvarend van start gaan.

Toch lijken niet alle gebeurtenissen altijd even goed te landen. De twee verhaallijnen lopen regelmatig in elkaar over en versterken elkaar daarbij niet. De moorden op de campus leiden Chloe namelijk alleen maar af van haar wraakplan, terwijl tegelijkertijd haar persoonlijke missie de zoektocht naar de moordenaar vertraagt. Kurian lijkt soms niet helemaal te weten welk deel van het plot nou de meeste urgentie heeft. De focus valt daarom soms wat weg.

De slachtoffers van de moorden zijn bovendien nietszeggende personages in het verhaal en niemand in het boek lijkt zich dan ook echt om hen te bekommeren. Dat komt enerzijds voort uit het feit dat de personages door wiens ogen we de situatie beleven psychopaten zijn, waardoor zij dus weinig tot geen empathie voelen en anderzijds diept Kurian de weerslag die de moorden hebben op de overige studenten slechts beperkt uit.

Daarnaast doet Kurian al snel uit de doeken wat Chloe heeft aangezet om een moord te beramen. Waardoor alleen nog de identiteit van de moordenaar een mysterie blijft die de lezer graag wil ontrafelen. Toch blijft ze steeds weer sterk terugkomen en dat is vooral te danken aan haar hoofdpersonage Chloe Sevre. Chloe is met haar complexe karakter een personage dat constant voor opschudding zorgt.

Wat Kurian sterk weet te doen is de spanning opbouwen in aanloop naar het moment dat Chloe van plan is de moord te gaan plegen. Chloe heeft een specifieke datum in haar hoofd en het boek telt dan ook bewust af naar dit moment.

Ook de manier waarop Kurian de lezer een uniek inkijkje geeft in het hoofd van mensen met een psychopathische gedragsstoornis verdient lof. Je kunt duidelijk zien dat ze verstand van zaken heeft. Verder worden er zaken als romantiek, studentenfeestjes en tienerproblemen toegevoegd aan de mix. Dit alles maakt het boek zeer geschikt voor een jonger publiek.

Ondanks een aantal kritische noten verdient Vera Kurian complimenten. Vooral als we in ogenschouw nemen dat Opgeruimd staat netjes haar thrillerdebuut is. Het boek is erg goed geschreven vanwege de vlotte en scherpzinnige dialogen aangevuld met een vleugje donkere humor. Verder is de actie goed verspreid over het boek, waardoor er in elk hoofdstuk iets gebeurt wat je op het puntje van je stoel houdt.

Opgeruimd staat netjes is een unieke thriller met intrigerende, onconventionele personages en een onderscheidend plot. Ondanks dat de verhaallijnen soms moeite hebben elkaar te versterken, weet Kurian naar een climax toe te schrijven die verrassend, spannend en vooral de moeite waard is. We zijn erg benieuwd naar haar toekomstige werk, want deze authentieke auteur heeft onze belangstelling zonder twijfel gewekt.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.