stad vol geesten v.e. schwab young adult thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) V.E. Schwab
4
Review date 25 juli 2023
Categories Young Adult

In Stad vol Geesten neemt V.E. Schwab de lezer mee op een bovennatuurlijk avontuur, waarbij de jonge Cassidy Blake een fascinerende connectie ontdekt met het land van de doden. Nadat ze bijna verdronk op haar laatste verjaardag, ontwikkelde ze het vermogen om de "Sluier" over te steken en geesten te ontmoeten die gevangen zitten aan de andere kant. Een van deze geesten, haar beste vriend Jacob, is ook in staat om deze grens te overschrijden. Een onverwachte vriendschap ontstaat en samen vormen ze een sterk team om bovennatuurlijke mysteries op te lossen.

Een stad vol geesten verkent een unieke wereld waar Cass geesten kan zien die vastzitten in eindeloze herhalingen van hun laatste momenten. Hoewel het verhaal zich voornamelijk richt op een wraakzuchtige geest, zijn het juist de meer onschuldige geesten die de meest ontroerende momenten van het verhaal vormen. Schwab schetst deze ontmoetingen met gevoeligheid en laat zien dat de doden niet altijd angstaanjagend zijn. Deze momenten creëren een mengeling van emoties: triestheid en nieuwsgierigheid naar wat er verder kan worden verkend in mogelijk toekomstige boeken binnen de serie.

Stad vol geesten draait om het leven na de dood en het leven tussen twee werelden - Cass is niet volledig levend, maar ook niet helemaal dood. Dit thema geeft het verhaal een unieke toon en zorgt ervoor dat lezers zich verbonden voelen met Cass en haar worstelingen.

De ouders van Cass, bekend als de "Inspecteurs," zijn paranormale onderzoekers. Haar vader is sceptisch, terwijl haar moeder juist in geesten zegt te geloven. Deze achtergrond voegt een interessant element toe aan het verhaal en zet Cass aan het denken. Haar twijfels over haar moeders geloof in geesten geven het verhaal een psychologische diepgang en maken het herkenbaar voor de lezers.

Edinburgh, de setting van dit verhaal, draagt bij aan de sfeer van het boek. Schwab's beschrijvingen van de schoonheid en geschiedenis van de stad wekken een verlangen op om de plaats zelf te bezoeken en een eigen spookachtige ervaring op te doen. Tegelijkertijd is het verhaal zo meeslepend dat het ook heerlijk is om vanuit huis de avonturen van Cass en Jacob mee te beleven.

De schrijfstijl van Victoria Schwab wordt geprezen om haar schoonheid en de aantrekkelijke schrijfstijl en dat is ook in dit boek zeker weer het geval. Het boek houdt de lezers vanaf de eerste woorden geboeid en laat hen niet meer los. Schwab weet het gevoel van gevangen zitten tussen de wereld van de levenden en de wereld van de doden perfect vast te leggen, waardoor lezers zich willen onderdompelen in het verhaal en zo lang mogelijk in de "Sluier" willen blijven.

Al met al is Stad vol geesten een spannende en boeiende start van een opwindende nieuwe serie voor jonge lezers, zeker geschikt voor middelbare scholieren. Het boek zal niet alleen lezers van alle leeftijden aanspreken, maar ook hen (en onszelf) doen verlangen naar het volgende boek in de serie, waarvan al vervolgen zijn gepubliceerd in het Engels. Schwab heeft een meeslepende wereld gecreëerd waarin Cass en Jacob onvergetelijke avonturen beleven. Een aanrader voor iedereen die houdt van een goed verteld spookverhaal en die zich wil laten betoveren door de magische werelden van V.E. Schwab.

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.