de kleuren van de magie v.e. schwab fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Schemering
Auteur(s) V.E. Schwab
4
Review date 21 november 2022

Wist jij dat er niet een Londen is, zoals de meeste mensen denken maar dat er vier verschillende Londens zijn? Rood, Wit, Grijs en Zwart, hoewel over die laatste niet meer wordt gesproken. Kell, een magiër uit het rode Londen kan door middel van voorwerpen reizen tussen deze verschillende Londens en berichten overbrengen naar de verschillende koningen.

In De kleuren van de magie, het magische eerste deel in de Schemering-trilogie, neemt V.E. Schwab je mee in de wondere wereld van Kell en Lila. Al vanaf de eerste bladzijde wordt duidelijk dat het een bijzondere wereld is die niets op de onze lijkt. Kell heeft namelijk een magische jas die er anders uitziet als hij hem binnenstebuiten keert. Je raadt het misschien al, maar de jas is geschikt voor de verschillende Londens en geeft Kell zo elke keer een ander uiterlijk.

V.E. Schwab is een Amerikaanse auteur die fantasyboeken schrijft voor zowel volwassenen als voor een Young Adult-publiek. De kleuren van de magie is het eerste deel van haar Schemering-trilogie en werd door The Guardian en Waterstones uitgeroepen tot een van de beste fantasyboeken van het jaar. Het boek kwam al uit in 2019, maar kreeg een mooie herdruk in 2022. Ze schreef eerder onder andere Het geheime leven van Addie LaRue, wat lovende kritieken ontving (ook bij ons).

In De kleuren van de magie volgen we Kell, een magiër uit het rode Londen die is geadopteerd door de koninklijke familie en voor hen werkt als boodschapper. Hij lijkt een keurig karakter die zich netjes aan de regels houdt, maar stiekem verzamelt hij spullen uit de verschillende Londens. Lila komt uit het magieloze, grijze Londen waar zij overleeft door te zakkenrollen. Lila wil niets liever dan ontsnappen uit haar saaie leven en vertrekken op haar boot. Als op een dag hun levens botsen, blijven ze verbonden.

Het karakter van Kell is in dit boek niet enorm goed ontwikkeld. Er blijft veel over voor de verbeelding. Wel worden er suggesties gedaan over zijn afkomst, waardoor zijn karakter wel potentieel heeft en de interesse wekt. Lila daarentegen is een karakter wat direct sterk en duidelijk is neergezet. De dynamiek tussen Kell en Lila is een van de sterke punten van het boek, aangezien dit zorgt voor actie en grapjes. De interactie tussen hen heeft eigenlijk alles; het is zacht en stoer tegelijk. Ook de bad guy in het boek past goed bij het verhaal en doet je soms hopen dat er toch nog iets goeds in hem schuilt.

De schrijfstijl van V.E. Schwab is in het begin erg beschrijvend, waardoor de focus vooral ligt op het vertellen in plaats van dat het daadwerkelijk gebeurt. Toch weet Schwab met dit eerste deel zo’n mooie wereld vol potentie te beschrijven dat je het boek in een ruk uit wil lezen. De wereld is goed uitgedacht en de verschillende Londens, en dus werelden, bieden veel perspectief voor het vervolg, waar we erg naar uit kijken!

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.