De omslag afbeelding van het boek Lee, Tosca - Bloedverwant
Auteur(s) Tosca Lee
Uitgeverij(en) Kok
4
Review date 25 oktober 2017
De Amerikaanse auteur Tosca Lee is voornamelijk bekend om haar historische romans en bovennatuurlijke thrillers. Die bekendheid is alleen maar groter geworden door haar uitzonderlijke kwaliteiten waarmee ze kwaadaardige karakters in haar verhalen neerzet. Verhalen die zowel kritiek als onderscheidingen teweegbrengen. Dat impliceert; ‘Je houdt ervan of vindt het helemaal niks!’ Haar vijfde boek, Bloedverwant, is onlangs op de Nederlandstalige markt verschenen maar in Amerika is enkele maanden geleden nummer zes, Firstborn, al gepresenteerd.

De 21-jarige Emily Porter begint na een lange slaap aan een nieuw leven. In het St. Francis Center for Memory Research in Maine is haar geheugen gewist. Ze weet niet wie ze is geweest en wat voor leven ze heeft geleid. Ze weet zelfs niet waarom ze haar geheugen heeft laten wissen. Haar verzorgster, Clare Thomas stopt bij haar afscheid het Tau-kruis in haar hand met de woorden: ‘Mocht je ooit in de problemen komen’…. Dan stapt Emily een onbekende wereld in waarin ze niet weet wie haar vrienden noch haar vijanden zijn. Ook kan ze zich niet herinneren wat de reden is geweest om haar oude leven te stoppen en als iemand anders terug te keren. Ze wordt benaderd door Ivan, Rolan en Luka maar het is voor haar niet duidelijk wie van de drie betrouwbaar is, ook niet als haar echte naam Andra Ellison blijkt te zijn. Ze gaat op zoek naar haar roots….

Met Bloedverwant heeft Lee haar reputatie voortgezet. In een wereld waarin ze voortdurend hinkt tussen realiteit en fantasie leidt ze haar lezers terug naar de 16e eeuw. De Hongaarse seriemoordenares Elizabeth Bathory heeft volgens de geschiedenisboeken echt geleefd en ook haar gruwelijke moorden begaan. In de huidige tijd waarin Andra leeft zijn traditionele groepen zoekende naar een dagboek en deze mensen zijn in staat om ‘geheugens te oogsten’ alvorens hun slachtoffer te doden. Er dreigt dus direct gevaar voor de jonge vrouw die haar moeder ook al onder verdachte omstandigheden heeft verloren. Andra is haar leven niet zeker en hoopt een paar goede keuzes te maken die een einde aan de huidige situatie tot stand kunnen brengen.

Met verhalen die af en toe buiten de lijntjes van de realiteit schuiven is het meestal dat lezers er idolaat van zijn of er niets van moeten weten. Iets er tussenin lijkt meestal niet voorhanden. Maar Lee maakt het geloofwaardig door uit te gaan van een historische basis die werkelijkheid is geweest en ook sterk tot de verbeelding spreekt. Dat gecombineerd met haar eigen onuitputtelijk lijkende fantasie, lukt het haar om het tot een spannend en goed leesbaar geheel te kneden. Ook het bijna filmisch beschrijven van personages en situaties stimuleert tot doorlezen, ongeacht de gebeurtenissen die niet helemaal geloofwaardig zijn. Het heeft geen invloed op het leesplezier.

6 mei 2024 13:40

0