uur van de waarheid tom clancy thriller thrillzone recensie.jpg
Serie John Clark
Auteur(s) Tom Clancy
4
Review date 9 april 2016
Categories Actie

John Clark en Domingo "Ding" Chavez zijn geen onbekenden in de wereld van Tom Clancy. Sterker nog, vaker dan eens staan ze Jack Ryan (sr. én jr.) bij in de strijd tegen wereldwijd terrorisme. Dit doen ze dan in een verhaal waarin een van de Ryans de hoofdrol speelt. Echter: in Uur van de waarheid is het podium voor hen alleen.

Clark en Chavez worden naar Engeland gestuurd met een op het oog simpele missie: een antiterreurteam waarin soldaten uit verschillende NAVO-landen deelnemen. Zo zijn er Engelsen, Amerikanen, Duitsers en Spanjaarden. Ze zijn de crème de la crème, de kontschoppers van terroristen. Hun naam: Rainbow. Ze zijn nog niet koud gestart, of er wordt al een beroep op ze gedaan. Een bank in Zwitserland is binnengevallen door onbekenden en er worden mensen gegijzeld. Aan Rainbow de schone taak om dit zooitje recht te zetten. Ze slagen wonderwel in hun doel. Als daarna nog een aantal aanslagen worden gepleegd, lijkt het om dezelfde groepering te gaan: een stel ecoterroristen die de wereld op de grondvesten willen laten schudden. Clark moet tot het uiterste gaan. En als daarna de terroristen er ook nog voor kiezen de soldaten van Rainbow persoonlijk te willen aanvallen, moeten alle zeilen worden bijgezet.

Uur van de waarheid is dus een beetje een vreemde eend in de bijt als het gaat om de boeken van wijlen Tom Clancy. Het boek onderbrak de reeks met Jack Ryan sr. in de hoofdrol, die in deze thriller slecht bij naam wordt genoemd maar verder ontbreekt. Het draait dus totaal om de Rainbowclub. Op zich geen tekortkoming, want "Uur van de waarheid" kan uitstekend op eigen benen staan. De overige vertrouwde Clancy-ingrediënten ontbreken niet: een zeer wel geëquipeerde tegenstander die iets enorm slechts van plan is; een stel übersoldaten die dit tegen moeten gaan; een enorm moraal en verschil tussen goed en kwaad; en als laatste dit alles zeer uitgebreid beschreven, zodat het boek richting de 800 pagina's rent. Voor de liefhebbers is het smullen geblazen. Er is genoeg actie en het verhaal is goed doordacht. Voor de mensen die Clancy niet kennen: begin eerst met de serie rond Jack Ryan senior.

26 april 2024 1:03

0