op leven en dood tom clancy thriller recensie.jpg
Serie Jack Ryan
Auteur(s) Tom Clancy
4
Review date 4 april 2016

Elders op ThrillZone kunnen jullie recensies lezen van een van de door ons meest gelezen auteur aller tijden: Tom Clancy. Helaas overleed de auteur in oktober 2013 op veel te jonge leeftijd. Hij heeft tientallen boeken achtergelaten om te lezen en er verschijnt in juni 2014 in Nederland een nieuwe van hem. Het is de vertaling van de in december verschenen titel Command Authority. Dat Clancy invloed heeft, blijkt wel uit het feit dat er in de Nederlandse bioscopen net een nieuwe actiefilm is verschenen met in de hoofdrol Jack Ryan. Juist, de Ryan uit de boeken van Tom Clancy. Er was een tijd dat Tom Clancy in ongenade viel. Dat was in 2004, na het verschijnen van De tanden van de tijger. Het boek was afgeraffeld, veel te kort en deed 'goedkoop' aan. Het duurde zes jaar voordat Clancy met een nieuwe thriller op de proppen kwam. Het resultaat: Op leven en dood.

Op leven en dood gaat door waar zijn afgeraffelde voorganger ophield. Jack Ryan jr. is in dienst van Hendley Associates, een dekmantel voor een geheime dienst van de Amerikaanse overheid. Kortweg staat deze dienst bekend als "De Campus". De Campus strijdt tegen tegenstanders van het Amerikaanse regime en doet dat door infiltratie, spionage en simpelweg ook executies. In Op leven en dood zien we Ryan en consorten in de strijd tegen de Emir. Je moet je als lezer voorstellen: in 2010 was Osama bin Laden nog niet gedood door Amerikaanse Navy SEALs en verschool hij zich nog steeds in het Pakistaanse Abbottabad. De Emir uit het boek lijkt verschrikkelijk veel op bin Laden. Hij staat op het punt om een grote aanslag in Amerika te plegen. Eentje waar alle voorgaande aanslagen bij verdampen. Aan de Campus de opgave om Emir en zijn terroristen te stoppen.

Op leven en dood is niet te vergelijken met De tanden van de tijger. Het boek is weer een stap richting de ouderwetse Clancy-boeken. Er zit diepgang in, het doet realistisch aan en is goed geschreven. We zien oude bekenden terug: Domingo Chavez, John Clark, het echtpaar Foley: het Allstar-team van Tom Clancy is compleet. Emir, maak je borst maar nat. Mooi om te lezen is hoe inlichtingenwerk precies in zijn werk gaat: stukje voor stukje wordt de puzzel in elkaar gelegd en vindt de Campus het spoor naar de Emir. Toch zit hem hier ook de crux: Op leven en dood haalt het niveau van de Ryan sr. Titels gewoon net niet. En dat is jammer. Waar hem dat in zit? Dat lijkt ongrijpbaar. Gedurende het lezen kwamen we wel in het verhaal, maar spanning zoals de Clancy van weleer ons kon voorschotelen: daarop moesten we wachten tot de laatste hoofdstukken. En natuurlijk is Amerika ook in dit boek weer de redder in nood: andere landen lijken niet in staat de Emir te stoppen. Niet heel realistisch, maar dit zijn we gewend van Clancy en stoort dus niet echt.

Al met al is Op leven en dood toch een zeer vermakelijk boek en voor de Clancy-liefhebbers een feest van herkenning. Nu wachten we met smart op de nieuwe van wijlen Tom Clancy. Op leven en dood drukt ons nogmaals met de neus op de feiten: ons is een topauteur op veel te jonge leeftijd ontglipt.

28 maart 2024 15:16

0