De omslag afbeelding van het boek Clancy, Tom - Kardinaal van het Kremlin
Serie Jack Ryan
Auteur(s) Tom Clancy
4
Review date 5 april 2016

Ooit was Tom Clancy een van de grootste schrijvers ter wereld. Hij vond de techno-thriller uit, een genre dat daarna nog vaak werd geïmiteerd door andere schrijvers. Clancy is vooral bekend van zijn serie rondom spion en latere president Jack Ryan (sr.). in het allereerste begin was Jack Ryan analist bij de CIA. De derde titel in deze serie is Kardinaal van het Kremlin, een boek dat stamt uit 1988.

Aan de grens van de Sovjet-Unie met Afghanistan ontdekt de CIA een aantal mysterieuze gebouwen. Voordat ze kunnen ontdekken waar deze voor zijn, wordt er door een laser een satelliet uit de lucht geschoten. Het lijkt erop dat de Russen een nieuw wapen hebben ontwikkeld wat een beetje Stars Wars-achtig aandoet. De Verenigde Staten hebben echter een hooggeplaatste spion in de geleden van het Kremlin: Mikhail Filitov. Via hem krijgen ze gaandeweg meer informatie over wat er gaande is. Tegelijkertijd is Amerika zelf ook met een dergelijk wapensysteem bezig. Het dreigt een wedloop te worden. En ook de Sovjet-Unie probeert via spionage de geheimen van zijn vijand te ontfutselen. Ondertussen is de jacht op Filitov geopend. Lukt het Jack Ryan om hem uit de Sovjet-Unie weg te krijgen?

Clancy was in zijn tijd een meester in de spionagethrillers. Dat is ook in Kardinaal van het Kremlin goed te merken. Het is het eerste boek in de serie rond Ryan dat het meer om spionage gaat dan om de actie. Dat zorgt ervoor dat het boek voor de liefhebbers wellicht wat traag overkomt. Het boek is vooral een opeenvolging van zetten in het strategische spel tussen de CIA en KGB. In het midden daarvan zien we de strijd van Ryan om de spion Filitov levend uit de Sovjet-Unie te krijgen. Met name de karakterontwikkeling van Filitov is geniaal beschreven. Van een trotse generaal naar een langzaam wegterende man die een gevangene in zijn eigen land is geworden.

Het verhaal is traag, soms te traag. Er zitten een aantal subplotlijnen in die de plot niet ten goede komen. Zo is er die van een Afghaanse strijder die in beginsel niets met het verhaal te maken lijkt te hebben. Maar voor de lezer met geduld is de pot met goud aan het eind van de regenboog een spreekwoordelijke beloning. Want Kardinaal van het Kremlin is een geniale spionagethriller die het tijdsbeeld van de Koude Oorlog uitstekend weergeeft. En zoals altijd is de kennis van Tom Clancy ook in deze thriller weer onovertroffen. Hij weet van alles over geopolitiek, spionage en militaire wapens. Geen verrassing dat hij ook colleges gaf op de militaire academie van West Point. De beste man had verstand van zaken.

Kardinaal van het Kremlin is een uitstekende spionagethriller die goed weergeeft hoe de Koude Oorlog was: een strategisch steekspel tussen oost en west.

26 april 2024 2:32

0