golf van ontzetting tom clancy recensie thriller.jpg
Serie Jack Ryan
Auteur(s) Tom Clancy
Uitgeverij(en) A.W. Bruna Uitgevers
4
Review date 2 oktober 2021

Tom Clancy overleed 8 jaar geleden aan hartfalen. Hij liet een ware schat aan boeken achter. De man is eigenstandig verantwoordelijk voor het ‘technothriller’-genre, waarbinnen fictie en technische non-fictie (vooral over wapentuig) tot een politiek intrige wordt verweven. Golf van ontzetting, met Jack Ryan in de hoofdrol, stamt uit 1991.

Jack Ryan, ooit begonnen als inlichtingenofficier, is inmiddels opgeklommen tot plaatsvervangend directeur CIA. Hij bedenkt een plan om de onrust in het Midden-Oosten voor altijd te beteugelen. Het plan werkt, maar terroristen zien hun bestaansrecht hiermee als sneeuw voor de zon verdwijnen. Daarom bedenken ze een plan om de grote land in de wereld in een oorlog met elkaar te storten. En daar komt een grote bom bij kijken, die de wereldorde voor altijd kan verstoren. Lukt het Ryan om deze megacrisis onder controle te krijgen?

Wellicht denken de lezers: welk boek is dit? Wellicht gaat er een lampje branden als we de Engelse titel noemen: The Sum of all Fears. Inderdaad, ook deze Clancy-thriller is verfilmd. In de film speelden Ben Affleck en Morgan Freeman de hoofdrol.

Golf van ontzetting is alles wat de fans van Tom Clancy zo fijn vinden aan zijn werk; talloze verhaallijnen die in het begin van de ruim 900 pagina’s rustig worden opgezet en die ogenschijnlijk niets met elkaar van doen hebben. Niets is minder waar, want uiteindelijk heeft alles met alles te maken en komt het boek in de laatste honderd pagina’s tot een spetterende climax.

Ook in dit boek speelt Jack Ryan de hoofdrol. De gewezen marinier, die bij een helikoptercrash zijn rug blesseerde, is in dienst van de CIA. In elk boek maakt de protagonist van Clancy een karakterontwikkeling door en in dit boek is hij inmiddels de een-na-hoogste baas van de inlichtingendienst. Binnen en buiten de regering kent hij vijanden en dat betekent dat hij ogen in zijn rug moet hebben.

In het boek willen terroristen de wereldorde verstoren. Dat doen ze met een kernwapen. En daarin zit het enige minpunt van Golf van ontzetting: de technische uitleg over hoe zo’n wapen werkt is uitgebreid, misschien wel té uitgebreid. Clancy spendeert tientallen pagina’s aan iets wat een soort technische handleiding is van hoe je zo’n bom in elkaar zet. Laten we hopen dat mensen met minder goede plannen niet meelezen…

De schrijfstijl van Tom Clancy is, zoals altijd in zijn vroegere werk, gedetailleerd. Dit geldt dus voor bovenstaande onderwerpen, maar ook voor de karakterontwikkeling van zijn personages. Daarin schuilt de grote kracht van de auteur; hij neemt de tijd om alles zo krachtig mogelijk op papier te zetten en dat zorgt ervoor dat de lezer aan het papier gekluisterd zit.

Dit alles maakt van Golf van ontzetting een boek dat je als liefhebber van het genre gelezen móét hebben. Het is een boek met een spannend en groots opgezet plot, en kent met Jack Ryan een hoofdpersoon waar je van kunt genieten. Een van de beste boeken van Clancy!