de jacht op de red october tom clancy thriller recensie.jpg
Serie Jack Ryan
Auteur(s) Tom Clancy
Uitgeverij(en) A.W Bruna Uitgevers
5
Review date 4 oktober 2023

Tom Clancy behoeft geen introductie in thrillerland. We maken er geen geheim van: wij zijn fan van Tom Clancy. Een uitglijder als De tanden van de tijger uit 2004 is hem daarom vergeven. De zegetocht van de Amerikaan begon echter in 1984 met De jacht op de Red October. Inmiddels wordt dit boek als een klassieker in het genre van de technothriller bestempeld. Hollywood verfilmde het boek met Sean Connery en Alec Baldwin in de hoofdrol.

De jacht op de Red October speelt zich af tijdens de hoogtijdagen van de Koude Oorlog en verhaalt over de Litouwse kapitein Marko Ramius die een nieuwe onderzeeboot onder zijn gezag krijgt: de ultrastille en hypermoderne “Red October”, vernoemd naar de Oktoberrevolutie in 1917 in Rusland. De “Red October” is een boot uit de Typhoon klasse, toen de modernste onderzeeboot die de Sovjet-Unie in de strijd konden gooien en uitgerust met een erg stil voortstuwingssysteem. De kapitein wil zijn vaderland echter verruilen voor een vrij leven in het democratische Amerika. Hij heeft genoeg van het communisme, dat er indirect voor zorgde dat zijn vrouw is overleden. Ramius besluit met de volledige boot over te lopen. Al snel hebben zijn leidinggevenden thuis in Moskou zijn plannen in de gaten. Ze zetten met de halve strijdmacht de achtervolging in. Aan de zijde van de Verenigde Staten krijgt de jonge Jack Ryan, inlichtingenanalist bij de CIA, in de gaten wat er aan de hand is. Hij besluit de helpende hand te bieden aan Ramius. Wat volgt is een race tegen de klok.

De jacht op de Red October mag dan qua tijdsperiode misschien achterhaald zijn, het verhaal staat garant voor het wat uurtjes vermaak. Het oude Sovjet-Unie is er niet meer en de Koude Oorlog is afgelopen (voor zover deze niet weer terug aan het komen is…) maar dat doet geenszins afbreuk aan de kracht van het verhaal: deze is namelijk nog steeds erg spannend. Als thriller staat De jacht op de Red October dus nog steeds als een huis. Niet voor niets wordt Clancy wel eens genoemd als de vader van het technothriller genre. Met dit boek heeft hij in 1984 een standaard gezet die daarna, afgezien misschien van zichzelf, door geen auteur is overtroffen. De vermenging van thrillerelementen met beschrijvingen van wapentuig en het politieke reilen en zeilen van Washington D.C. is ongeëvenaard.

Wat overigens bijzonder is, is dat De jacht op de Red October zijn allereerste boek was. Het verhaal zit zo goed in elkaar en is zo scherp verteld, dat je haast zou denken dat Clancy toen al jarenlang schrijver was.

De jacht op de Red October is een klassieker in zijn soort, een zeer sterke thriller die elke boekliefhebber minstens een keer gelezen moet hebben.

29 april 2024 21:42

0