De omslag afbeelding van het boek Goldberg, Tod - Gangsterstaat
Auteur(s) Tod Goldberg
Uitgeverij(en) Q
4
Review date 8 november 2017
In 2016 verscheen Gangsterland van de Amerikaanse journalist en auteur Tod Goldberg. Een verhaal waarin de Amerikaanse maffia een dominerende rol speelt. In september 2017 verscheen in Amerika het tweede deel uit deze serie, Gangster Nation, ongeveer een maand later in het Nederlands vertaald als Gangsterstaat. Het verhaal draait om huurmoordenaar Sal Cupertine.

Sal Cupertine heeft de uitzonderlijk wrede moord op FBI-agent Jeff Hopper op zijn conto staan. Hopper wordt met afgehakt hoofd gevonden, een hoofd dat wel is gebalsemd maar waaruit de ogenballen zijn verwijderd. Omdat er massaal jacht op hem wordt gemaakt, verdwijnt hij uit het zicht, laat zijn uiterlijk veranderen en vervolgt zijn leven in Las Vegas als rabbijn David Cohen. Vanuit de vluchtplaats van Sal heeft voormalig FBI-agent Matthew Drew zich voorgenomen om de moordenaar van zijn ex-collega op te sporen en te doden. Onwetend van de jacht op hem probeert David Cohen zijn nieuwe leven meer inhoud te geven en in die hoedanigheid beheert hij de synagoge en de daarbij behorende begraafplaats en uitvaartcentrum. De twee laatste leveren de rabbijn niet alleen veel geld op maar weet hij ook goed te gebruiken voor het laten verdwijnen van zijn slachtoffers. Want naast zijn Joodse functie blijft hij ook even makkelijk mensen om het leven brengen waarvan hij denkt dat ze een bedreiging voor hem kunnen vormen.

Goldberg heeft in dit vervolg zijn opmerkelijke schrijfstijl weer volledig toegepast. Naast de zoektocht van Drew naar de verdwenen Cupertine ontwikkelt zich binnen het maffiabolwerk dat bekend staat als De Familie, een hevige strijd om de macht. Dit deel van de georganiseerde misdaad probeert via protectiegeld, belastingontduiking, prostitutie en afpersing hun penningen binnen te halen. De argwanende rabbijn merkt daar niet zoveel van maar draagt wel zijn financieel deel bij aan zijn vrouw Jennifer die samen met hun zoon William zijn achtergebleven. Omdat Cohen van oorsprong geen lid van de Joodse gemeenschap is en wel heel snel inhoudelijke kennis op moet doen, krijgt de lezer hierdoor wel interessante informatie over het leven van deze bevolkingsgroep.

Gangsterstaat is evenals zijn voorganger Gangsterland geen supersnel verhaal. Wel een verhaal dat bol staat van mooie dialogen. Vanuit meerder perspectief toont Goldberg hoe de Joodse gemeenschap functioneert, hoe de achtergebleven Jennifer haar leven probeert vorm te geven en natuurlijk het gebeuren tussen jager en prooi. Waarbij de vrome rabbijn Cohen geen enkele schroom heeft als hij het nodig acht om als de seriemoordenaar Cupertine dreigende zaken op te lossen. Dit alles verheft de serie tot een origineel en goed doordacht en uitgewerkt geheel waarbij een volgende deel op zich laat wachten. Maar bovenal is het honderd procent Amerikaans.

29 maart 2024 6:25

0