De omslag afbeelding van het boek Langstraat, Tjeerd - Eeuwig donker
Auteur(s) Tjeerd Langstraat
Uitgeverij(en) Jalapeño Books
4
Review date 29 juni 2017

Rechercheur Jan Vos en zijn partner Monica onderzoeken de gruwelijke moord op twee jonge loverboys. Een van de slachtoffers van de loverboys – Carla - weet er meer van, maar is aanvankelijk te zeer getraumatiseerd om er over te praten. Het lukt haar echter om samen met haar zoontje Alexander een nieuwe start te maken en haar leven weer op te pakken.
Met de steun van Merle, een ervaringsdeskundige en medewerkster van een voormalig ‘Blijf-van-mijn-lijf-huis’, geeft Carla openheid van zaken en helpt ze Vos met het onderzoek. Bovendien vertelt zij eindelijk wat zij weet over de spoorloos verdwenen Sofiya. Tijdens Carla’s vele wandelingen heeft zij echter het gevoel bespied te worden. Heeft iemand het op haar voorzien of speelt haar verbeelding haar parten?

Tjeerd Langstraat is journalist, auteur en inmiddels ook uitgever. Als schrijver debuteerde hij in 2014 met de thriller Villa Gladiola. Een indrukwekkend debuut want hij won de publieksprijs van de Schaduwjury voor beste thrillerdebuut en werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2014 voor beste spannende debuutroman van het jaar en voor de Hebban Thriller Debuutprijs 2014.
Het is overigens geen ‘must’ om Villa Gladiola eerst te lezen alvorens je zijn nieuwe thriller kan lezen. In Eeuwig donker word je gedurende het verhaal subtiel op de hoogte gebracht van de informatie die nodig is om de hoofdpersoon, Jan Vos, te begrijpen en daarmee ook de situatie waarin hij zich bevindt.
Jan Vos blijkt bepaald geen smoezelige Columbo. Integendeel zelfs, want “een zelfverzekerde man met een interessante baan, een mooi appartement en een strak bijgehouden lichaam” die geen gebrek heeft aan vrouwelijke aandacht. Dat zorgt in het boek dan ook voor de nodige stomende hoofdstukken. De overige personages, met uitzondering van het slachtoffer Carla, worden oppervlakkiger beschreven maar dat is in dit verhaal geen probleem.

Het boek is mooi vormgegeven. De cover van het boek past prima bij het verhaal en trekt de aandacht in een etalage of boekwinkel. Het lettertype en de grootte van de letters in het boek zijn goed gekozen: niet te groot maar zeker niet te klein, waardoor je als lezer geneigd bent te blijven lezen. Bepaalde passages zijn gedrukt met een iets ander lettertype om een verandering in de situatie of persoon te verduidelijken.

Het boek start met een cursief intro over de 3-jarige Jelena, dat zich afspeelt in 1988 en de basis vormt van het verdere verhaal, dat opgedeeld is in drie delen en eindigt met een epiloog. Gedurende het verhaal wordt er van perspectief gewisseld en lezen we tussendoor soms een hoofdstukje van een mysterieus persoon met kwaadaardige plannen. Dat stukje bouwt telkens de spanning op, die vervolgens voelbaar blijft tijdens het lezen. Het is het gevoel dat er iets op de loer ligt. Maar wat?

Het verhaal heeft sowieso een prettige vaart en kakt nergens echt in. De schrijfstijl is prettig en normaal leesbaar en het thema van het boek is actueel. Het plot is bijzonder verrassend en dat is voor een (thriller)lezer altijd fijn. Mede daarom is Eeuwig donker een aanrader voor alle thrillerliefhebbers.

16 mei 2024 11:50

0