De omslag afbeelding van het boek Erikson, Thomas - Wandaden
Auteur(s) Thomas Erikson
Uitgeverij(en) Q
5
Review date 5 april 2016
Vorig jaar verscheen het debuut Illusies van de Zweedse schrijver Thomas Erikson. Het boek liet ons versteld staan: “…een geweldige thriller, een debuut waar je u tegen zegt…” Nu is er deel twee in de reeks rondom gedragsconsultant Alexander King: Wandaden. Weet Erikson zijn debuut te evenaren?

In Wandaden maken we kennis met Sara. Sara is een jongedame die na een avondje stappen in Stockholm door vier mannen mee wordt genomen naar een appartement. Wat een gave afterparty had moeten worden, mondt uit in een verkrachting. Sara doet aangifte en aanvankelijk doet de rechercheur laconiek over haar verhaal. Totdat Nina Mander op de zaak wordt gezet (haar kennen we uit Illusies). Zij pakt het verhaal op en neemt contact op met de openbaar aanklager, die vervolgens besluit er een rechtszaak van te maken. Hij krijgt hulp van Alex King, die als gedragsconsultant meekijkt om de beste aanpak voor de zaak te kiezen. Krijgt Sara haar gelijk?

Al met al lijkt bovenstaande verhaal op een legal thriller, die ook door John Grisham geschreven had kunnen worden. Maar niets in minder waar, want Erikson excelleert op een aantal onderwerpen die Grisham wellicht links had laten liggen. De schrijfstijl van Erikson is rauw en to-the-point. Dat lijkt tot een aangrijpend verhaal, want de verkrachting wordt beetje bij beetje aan de lezer voorgelegd. En dat is heftig. Maar het helpt Erikson tegelijkertijd enorm om de lezer mee te krijgen in dit zeer aangrijpende verhaal.

De zaak zelf is allesbehalve gewoon, want het is ook een aanklacht tegen het Zweedse rechtssysteem. Overigens geeft Erikson dit zelf ook aan in zijn nawoord. Hij zegt zelf: “…ik gun het niemand om in het Zweedse rechtssysteem verzeild te raken…” En dat geldt met name voor verkrachtingszaken. Want al snel blijkt dat vooral het slachtoffer het gelijk moet halen in de zaak, in plaats van de daders die hun onschuld moeten aantonen. Het lijkt de omgekeerde wereld en Erikson geeft aan dat dit in de praktijk ook zo is. Wandaden ademt deze aanklacht tegen het systeem en is daarin zeer doeltreffend. Erikson heeft nog een joker die hij uit zijn mouw kan schudden en dat op een aansprekende wijze doet: de gedragswetenschap en dan specifiek het kleurenpalet van Jung, waarmee je op basis van observaties de mensen in gedragscategorieën kunt indelen (impulsief, nadenkend, etc.). Het geeft het verhaal net dat beetje extra waardoor het afwijkt van andere thrillers.

De hoofdpersonages zijn uitstekend uitgewerkt. King kenden we al uit Illusies, maar ook in deze nieuwe thriller weer Erikson hem nog beter uit te diepen. Met name de geschiedenis rondom zijn zusje Nicole is iets waardoor je King nog beter leert kennen. Ook in zijn relatie met Nina Mander komt zijn karakter goed uit de verf. Hij is niet de gung ho actieheld of ervaren rechercheur, maar benadert de zaak vanuit zijn eigen expertise: denkkracht en gedragswetenschap. Zeer origineel! De uitwerking van het karakter van slachtoffer Sara is wellicht nóg beter geslaagd. We leren haar kennen als een onzeker meisje dat van stappen houdt maar slachtoffer wordt van haar goede vertrouwen.

Erikson weet het in de plot tot het eind toe spannend te houden, waarbij het middendeel iets minder is dan de rest maar zelfs dat is nog uitstekend. De climax is extreem en erg indrukwekkend en laat menig lezer zwaar geëmotioneerd achter. Wandaden is een echte must read. Een thriller van de allerbovenste plank die geslaagd is in al haar facetten. Erikson is een van de grootste talenten van het Scandinavische gilde en hoort in het rijtje Larsson, Lapidus en Kepler.

3 mei 2024 7:25

0