steen der tranen wetten van de magie terry goodkind fantasy recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Terry Goodkind
5
Review date 12 maart 2023

Steen der tranen is het tweede deel van de epische fantasyserie van Terry Goodkind. In dit boek volgen we wederom Richard Rahl, de Zoeker van de Waarheid, die een gevaarlijke missie onderneemt om de Steen der Tranen te vinden. Dit is een oud en krachtig artefact dat de sleutel is om een kwaadaardige magie te stoppen die de wereld bedreigt. Samen met zijn geliefde Kahlan en zijn mentor Zedd reist Richard door een wonderlijke en verraderlijke wereld vol magie en avontuur.

Dit boek is een meeslepend en spannend verhaal dat je niet snel zult vergeten, maar is wel onbegrijpelijk als je niet deel 1 ‘Het zwaard van de waarheid’ hebt gelezen. Goodkind heeft een rijke en complexe wereld gecreëerd die tot in detail wordt beschreven. Je waant je als lezer in elke omgeving die Richard en zijn vrienden bezoeken, van de duistere bossen vol bandieten tot de lichtende tempels vol zusters. De wereld van Goodkind is niet alleen mooi, maar ook gevaarlijk en uitdagend. Er zijn veel vijanden en obstakels die Richard moet overwinnen om zijn doel te bereiken.

Maar wat dit boek echt bijzonder maakt, zijn de personages. Richard Rahl is een held met wie je gemakkelijk kunt meeleven. Hij is moedig, slim en vastberaden, maar ook kwetsbaar, onzeker en soms naïef. Hij heeft een groot hart voor zijn vrienden en voor de waarheid, maar hij moet ook leren omgaan met zijn eigen macht en verantwoordelijkheid als Zoeker. Zijn relatie met Kahlan is ontroerend en romantisch, maar ook vol spanning en conflicten. Kahlan is een sterke vrouw die haar eigen rol heeft als Biechtmoeder. Ze steunt Richard door dik en dun, maar ze heeft ook haar eigen geheimen en dilemma’s.

Een ander interessant aspect van dit boek zijn de Zusters van het Licht. Dit zijn vrouwen die getraind zijn in het gebruik van magie om het goede te dienen. Ze spelen een belangrijke rol in het verhaal omdat ze Richard willen helpen om zijn magische potentieel te ontwikkelen. Maar ze hebben ook hun eigen agenda’s en motieven die soms botsen met die van Richard.

Dit boek gaat niet alleen over magie, maar ook over moraliteit. Het laat zien dat er geen eenvoudige antwoorden of oplossingen zijn voor complexe problemen of conflicten. Het laat zien dat elke actie gevolgen heeft, soms onverwachte of ongewenste. Het laat zien dat goede bedoelingen niet altijd genoeg zijn om het goede te doen of het kwade te voorkomen.

Zoals Richard leert in dit boek: “De grootste schade kan voortkomen uit het beste voornemen.” Dit is de tweede wet van de magie waarover in het boek gesproken wordt.

Een waarschuwing voor de lezers: dit boek is niet voor de zwakke maag of het tere hart. Steen der tranen bevat veel scènes van geweld, bloed en dood die de ruwheid van de oorlog die plaatsvindt niet schuwen. Er zijn ook zaken als moord en verkrachting in de meest gruwelijke vorm aan de orde van de dag.Dit boek is dan ook bedoeld voor volwassen lezers die kunnen omgaan met deze harde realiteit en die bereid zijn om mee te leven met de personages die hiermee geconfronteerd worden. Dit boek is niet bedoeld om te shockeren, maar om een eerlijk en realistisch beeld te geven van een wereld waar het kwaad heerst en waar het goede moet vechten om te overleven.

Steen der tranen is een meesterwerk van fantasy dat je meesleept in een episch avontuur vol magie, liefde en strijd. Het is een boek dat je uitdaagt om na te denken over de grenzen tussen goed en kwaad, en over de gevolgen van je keuzes. Steen der tranen is fantasy dat je raakt in je hart en ziel, en dat je niet loslaat tot de laatste pagina.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.