De omslag afbeelding van het boek Adams, Taylor - Hinderlaag
Auteur(s) Taylor Adams
4
Review date 11 mei 2020

Na onze recensie van de thriller Geen uitweg van Taylor Adams waren we wat huiverig om zijn nieuwe boek Hinderlaag te lezen, maar dit bleek uiteindelijk het tegendeel te bewijzen. Hinderlaag is een spannend boek mét inhoud. Het boek neemt je mee in het perspectief van een sluipschutter, iets wat het verhaal een andere dimensie geeft. De spanning zit tot de laatste bladzijden onder je huid en neemt je mee in iedere seconde van dit ‘kat en muis’ spel.

James en Ellen Eversman zijn op weg naar hun nieuwe leven in Tulsa. Na mislukte zwangerschappen zijn ze toe aan een nieuwe start en besluiten door de Mojave woestijn naar Tulsa te rijden. Na tien kilometer stoppen James en Elle bij een benzinestation. Aangestaard door een ‘Sovjetcowboy’ tankt James zijn tank vol en door de gesprekken met Ellen over kinderen raakt James geïrriteerd. De ‘Sovjetcowboy’ ziet eruit als een soort klootzak dat door James Bond bij zijn poging om een geheime Sovjetbasis binnen te komen zou worden gewurgd. Gefrustreerd gooit hij de autodeur dicht en al toeterend steekt James zijn middelvinger op naar de ‘Sovjetcowboy’ in de hoop hem niet mee te zien. Dat had-ie beter niet kunnen doen...

Na een aantal kilometer vinden ze een gewonde, verwarde man en wanneer ze besluiten deze man naar het ziekenhuis te brengen, blijkt hun auto stuk te zijn. Er is geen mobiel netwerk, beperkt water en de warmte maakt het lopen op zoek naar hulp ook geen optie. Ze zijn dan ook blij als ze in de verte een auto horen naderen. In deze auto zitten Roy, Ash, Saray en haar zus. Wanneer ook hun auto op mysterieuze wijze kapot gaat, stranden ze allemaal in niemandsland. James ontdekt een kogelgat in de motorkap wat het verhaal een andere wending geeft. Een kilometer verderop heeft een dodelijke sluipschutter, William Tapp, hen in het vizier en blijkt de oorzaak te zijn van de defecte auto’s. William Tapp is een van de beste schutters in het land; een menselijke schietcomputer met ijs in zijn bloed en een voorkeur voor het doodschieten van willekeurige en weerloze automobilisten op de snelweg. Met niemand in de buurt om te helpen en omringd door open terrein, lijken ze een al te gemakkelijke prooi en komen ze weer oog in oog te staan met de ‘Sovjetcowboy’.

Door het verhaal heen wordt je meegenomen in de achtergrond van de hoofdpersonages. Dit geeft de personages voldoende diepgang en zorgt voor een geweldige leeservaring. James valt op door zijn oplettendheid en slimme acties maar zouden ze dan ook de sluipschutter te slim af zijn? Het boek leest makkelijk weg en zit in tegenstelling met Geen uitweg vol met verrassende wendingen. Door de schrijfstijl van Adams blijft de aandacht continu bij het boek; hij schrijft kort, zakelijk en to-the-point. Hinderlaag; een boek dat je niet weg kan leggen en zeker een aanrader!

Danielle van Wieren

20 april 2024 15:30

0
Na onze recensie van de thriller Geen uitweg van Taylor Adams (lees onze recensie hier) waren we wat huiverig om zijn nieuwe boek Hinderlaag te lezen, maar dit bleek uiteindelijk het tegendeel te bewijzen. Hinderlaag is een spannend boek mét inhoud. Het boek neemt je mee in het perspectief van een sluipschutter, iets wat het verhaal een andere dimensie geeft. De spanning zit tot de laatste bladzijden onder je huid en neemt je mee in iedere seconde van dit ‘kat en muis’ spel.