revanche suzanna esther thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Suzanna Esther
Uitgeverij(en) Ellessy Crime
4
Review date 20 april 2023

Auteur Suzanna Esther (1966) gaf in eerder werk al blijk van veel mensenkennis en psychologisch inzicht. Revanche is niet het eerste boek van de auteur. Ze staat erom bekend dat ze soms moeilijk in een genre is te plaatsen, maar weet haar verhalen wel groots te maken. Eerder verschenen Wervelstof, De Stem, Kamp Alpha De pestmeester, Kamp Alpha De nieuwe wereld en Giftig.

Rachel Bentinck heeft van haar erfdeel La Chanterelle gekocht. Het is een stuk grond met twee gebouwen en een loods in Bretagne. Hier leidt ze een teruggetrokken bestaan in het Franse dorpje Saint Genius. Met tegenzin verhuurt ze kamers om in haar onderhoud te voorzien, terwijl ze haar gasten met creatieve en spirituele workshops vermaakt. Daarnaast doet ze er alles aan om rond te kunnen komen van wat de natuur haar geeft, ook al moeten hier onschuldige dieren voor worden geofferd. Hierdoor heeft ze in de tijd dat ze er woont, een niet al te sterke reputatie met de dorpelingen opgebouwd.

De gemeentelijke plannen voor een snelweg verstoren haar gevonden rust en leiden tot oproer in het dorp. Niet alleen staat haar zeventienjarige dochter onverwachts bij haar op de stoep, haar verloren gewaande wraakzuchtige broer verschijnt ook nog eens ten tonele. Welk ziekmakend en onuitgesproken geheim drijven broer en zus tot een absolute waanzin? Zal ze de strijd tegen valse beschuldigingen van de dorpsbewoners eigenlijk nog wel kunnen winnen, zodat ze eindelijk van haar rust en vrijheid kan gaan genieten?

De liefde voor de natuur wordt meteen duidelijk tijdens de opening van Revanche. Suzanna Esther beschrijft de omgeving van La Chantarelle zodanig dat je de sfeer kunt ruiken, proeven en voelen. Iets dat er ook voor zorgt dat je al lezende echt op die plek wilt zijn. Ze schetst ook direct één van de problemen waarmee eigenaresse Rachel kampt. Dat is het feit dat de gemeente de aanleg van een snelweg door haar grondgebied heeft doorgedrukt. Vanwege haar opmerkelijke levensstijl en familiebanden staat ze al niet sterk bij de inwoners van Saint Genius. Dus van hen hoeft ze ook geen steun te verwachten.

Met deze insteek weet de schrijfster haar lezers moeiteloos in het verhaal te krijgen. Ze schrijft heel realistisch, en down-to-earth, waarbij ze geen blad voor de mond neemt. Daarnaast heeft ze voor elk afzonderlijk personage dat iets aan de rode draad toevoegt, de tijd genomen voor de ontwikkeling van het achtergrondverhaal.

Naarmate het verhaal vordert komen er steeds meer dingen aan het licht, dat al lezende aan het denken zal zetten. De natuur en de levensstijl waar hekserij ook in voorkomt, blijven de centrale focus in de algehele verhaallijn. Hoewel dit thema de lezer wel moet liggen, kan het wel uitermate leerzaam zijn. De auteur heeft een humoristische draai aan het verhaal van Jeanne D’Arc gegeven wat ook weer -al dan niet indirect- met dit opmerkelijke onderwerp te maken heeft.

Revanche is tevens opgedeeld in twee seizoenen, wat weer refereert naar het onderwerp natuur.  De winter en het voorjaar staan voor de delen in het boek, en tevens duiden ze op de symboliek van afsterven en wedergeboorte. Vervolgens worden deze segmenten weer opgedeeld in de belangrijkste perspectieven van onder andere Rachel, Nola, Jonathan, en enkele kleinere rollen.

Achter de scherp uitgewerkte handelswijzen van met name de hoofdpersonages Rachel en Jonathan zit een diepere laag, dat tot ver terug in het verleden gaat, en uiteindelijk voor een sterke band tussen de excentrieke broer en zus vormt. Revanche gaat daarom over onuitgesproken familiegebeurtenissen.

Daarnaast doet ze de psychologie met dit boek eer aan, omdat er uitgesproken en nogal apart gedrag van de karakters voorbijkomt. De lezer wordt genadeloos geconfronteerd met de maffe trekjes van de familie zogezegd, en daarvan kan men een wenkbrauw bij omhoog trekken, of er wordt onverhoopt een lach ingeslikt. Ook heel mooi weergegeven is het wel en wee in een klein dorp: de mensen laten het nieuws letterlijk als een lopend vuurtje door Saint Genius gaan, zonder dat men de context of de achterliggende details ervan kent.

Het mag duidelijk zijn geworden dat Suzanna Esther een uitmuntende kijk op psychologie heeft, en haar mensenkennis is ongekend. Revanche is daarmee absoluut interessant tot het einde.

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.