hoogverraad steven van belleghem thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Romy Bell
Uitgeverij(en) Manteau
4
Review date 9 november 2022

Steven van Belleghem bracht in 2020 het boek Eternal uit, het eerste deel met Romy Bell in een hoofdrol. Het was het begin van een trilogie, want een jaar later volgde De Upgrade. Nu is Hoogverraad uitgebracht, eenboek wat zich in toekomst afspeelt, 2048 om precies te zijn.

Romy Bell geniet samen met haar zoon Milo van een vakantie in de sneeuw terwijl er een wereldwijde digitale oorlog dreigt. Ze heeft gekozen voor een leven in de luwte na jarenlang in de spotlights te hebben gestaan. Dan verdwijnt het digitale overheidsprofiel van zoon Milo en voor ze het weet raakt Romy betrokken in internationale complotten en worden er aanslagen gepleegd. Moet Romy zich de rol van ethisch adviseur aanmeten? Of is ze al te laat?

Zoals ook de voorgaande boeken speelt Hoogverraad zich af in de toekomst. En in tegenstelling tot De upgrade, wat soms redelijk over de top was, is dit boek zeer geloofwaardig geschreven. Het zal zeker helpen om de vorige boeken ook gelezen te hebben maar dit boek is ook heel goed zelfstandig te lezen. Je bevindt je in een wereld met digitale persoonlijke assistenten, zelfrijdende auto’s, hyperloop systemen die je in no-time van A naar B brengen. Het verhaal is zo geschreven dat al deze zaken  natuurlijk aanvoelen en dat leest prettig weg.

In eerste instantie lijkt het een minor probleem dat het digitale profiel van haar zoon weg is, maar als ze hulp inroept van oude vrienden om dit even op te lossen, ontvouwt zich een wereldwijd complot. Voor ze het weet is Romy op weg naar New York voor een ontmoeting met diverse topambtenaren  waar ze te horen krijgt dat men bang is voor een aanval die een digitale shutdown met zich mee brengt. Als dat gebeurt kan Amerika niets meer, zijn er geen voorzieningen meer en is men doof en blind voor wat er op hen af kan komen.

De vraag is nu wie er te vertrouwen is en wie in het kamp van de vijand zit, wie dat dan ook mag zijn. Het blijkt dat het bedrijf van de vriend van Romy , XCom, de oplossing in huis heeft. De president van de Verenigde Staten wil er echter nog niet aan omdat zij bezig is met vredesonderhandelingen met onder andere de Chinezen. En zij zijn de grootste verdachten in deze zaak.

Door de vaart waarmee het verhaal geschreven is en de kruimels die je als lezer steeds toegeworpen krijgt blijf je geboeid doorlezen. Je merkt dat Hoogverraad het derde boek in de reeks is, want Romy komt steeds meer tot leven en je krijgt steeds meer de menselijke kant van haar te zien. Een menselijke kant die in dit boek ook wel zeer op de proef wordt gesteld. Want ze moet een aantal moeilijke beslissingen nemen die de mensen die haar na staan hard raken.

Grappig detail is nog dat er ook verwijzingen in staan naar de eerdere boeken wat zorgt voor aha erlebnissen. Dit alles maakt van Hoogverraad een meer dan ge(s)laagde futuristische thriller die de lezer aan zich weet te binden.

Marcel van Delft
Toen ik het boek In Cold Blood van Truman Capote gelezen had was ik verkocht. Ik wilde meer boeken in dit genre gaan lezen. En dat is gelukt kan ik melden! Ik lees, als het even kan, iedere dag. Eerst alleen voor mezelf maar sinds 2020 ook als jurylid voor de Bronzen en Zilveren Vleermuizen van het Nederlands Thrillerfestival. Nu mag ik ook recenseren voor Thrillzone! Het verandert niets aan het plezier van lezen, wel krijgt het een extra laag, en dat is mooi.