moorddeal steve cavanagh thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Steve Cavanagh
4
Review date 6 januari 2024

Achter het pseudoniem Steve Cavanagh gaat de Noord-Ierse voormalig civiel rechtenadvocaat Stephen Mearns schuil. In 2010 zorgde hij ervoor dat zijn cliënt de grootste schadevergoeding voor rassendiscriminatie in de Noord-Ierse rechtsgeschiedenis kreeg. Ook als auteur heeft Cavanagh al de nodige successen mogen vieren. Zo won hij The Gold Dagger Award en gingen al meer dan 400.000 exemplaren van zijn boeken over de toonbank. Ondanks dat Cavanagh naam heeft gemaakt met zijn Eddie Flynn-serie ging hij in 2020 een compleet andere richting op met zijn standalone Verdraaid. Vorig jaar vertelde hij ons in vertrouwen dat er een tweede standalone zat aan te komen. Het hele interview lees je hier. Kort daarna maakt hij het plot en de titel bekend.

In Kill For Me Kill For You, of Moorddeal zoals de Nederlandstalige titel luidt, ontmoeten twee gebroken vrouwen elkaar. Hun beide levens zijn op gruwelijke wijze verwoest. Wendy en Amanda begrijpen elkaars verdriet, pijn en onbeschrijfelijke leed. Ook weten ze dat de daders nooit zullen boeten voor hun vreselijke daad. Tenzij… ze het heft in eigen handen nemen… Zo ontstaat een meesterlijk wraakplan: Amanda vermoordt Wendy’s grootste vijand als Wendy hetzelfde voor haar doet.

De boeken van Cavanagh worden getypeerd door snelheid, actie en explosiviteit. In Moorddeal kiest Cavanagh voor een verfijndere en gevoeligere aanpak, waardoor het tempo in het begin lager ligt dan we van hem gewend zijn. Cavanagh neemt in de openingsfase van Moorddeal uitgebreid de tijd om zijn personages goed neer te zetten. Door een gedetailleerde profielschets worden de verschrikkelijke details van wat de vrouwen is overkomen duidelijk. De pijn van beide vrouwen voelt realistisch, rauw en kwetsbaar. Cavanagh weet hun leed dermate gedetailleerd en treffend te omschrijven dat je echt gaat meeleven met beide slachtoffers. Daarnaast weet hij een sterk gevoel van wraak en rechtvaardigheid bij zijn lezers op te wekken, want beide moordenaars lopen nog altijd vrij rond, terwijl Amanda en Wendy achterblijven met de brokstukken van hun verwoeste levens.

Gedurende de loop van het boek ontvouwt zich een intrigerend ethisch vraagstuk over gerechtigheid. Is het rechtvaardig om iemand te vermoorden die jouw dierbaren pijn heeft gedaan? En ben je dan net zo erg als de slechterik die jou alles heeft afgenomen?

Nadat je de 100 bladzijdes hebt gepasseerd komt het verhaal in een stroomversnelling en vliegen de eerste bloedspetters je om de oren. De manier waarop Cavanagh de spanning opbouwt is adembenemend. Elke beweging, ademhaling en hartslag van zijn personages is voelbaar. De details, de tijdsvertragingen, de emotie: alles klopt. Cavanagh trekt je compleet het verhaal in.

Moorddeal is qua sfeerbeeld, personages en vertelstijl onmiskenbaar een ander soort boek dan de Eddie Flynn-serie. In zijn standalone kan Cavanagh niet terugvallen op zijn vaste schare ijzersterke personages en gebruikelijke rechtbanksetting die voor de suspense zorgen. Maar Cavanagh bewijst met Moorddeal dat hij een klasse apart is. Met een wervelende, originele en gewaagde plottwist zet Cavanagh alles dat je dacht te weten totaal op zijn kop. De wending is een tikkeltje voorspelbaar, maar de manier waarop hij het plot ontrafelt is ingenieus, experimenteel en gedurfd.

Er kleeft echter een nadeel aan deze grote onthulling. Cavanagh legt ruim voor het einde zijn kaarten op tafel, waardoor de ervaren thrillerlezer vervolgens bijna alle puzzelstukjes zonder problemen in elkaar kan schuiven. Cavanagh slaagt erin om actie en vaart in het verhaal te houden en ook lukt het hem om met een spannend, ontroerend en passend einde te komen. Maar tegelijkertijd is het precies de climax die lezers van mijlenver zagen aankomen. Het verhaal eindigt op een manier die de lezer een voldaan gevoel zal geven, maar je wordt er niet door weggeblazen. Dit alles doet echter geen afbreuk aan de geweldige kwaliteit van deze thriller.

Cavanagh bewees al de koning van de legal thriller te zijn. Nu verovert hij met Moorddeal moeiteloos het volgende subgenre. Cavanagh ontpopt zich met deze standalone tot een veelzijdige thrillerauteur. Bloedstollende spanning, rauwe emotie en elke pagina op het scherpst van de snede. Cavanagh krijgt het voor elkaar om je hart sneller te laten kloppen van spanning, angst, verdriet en woede. Een pakkende thriller over trauma en rechtvaardigheid vol suspense en twists. Moorddeal is de volgende succesvolle toevoeging aan zijn rijke palmares. Cavanagh weet steeds weer te verrassen, waardoor er geen einde lijkt te komen aan zijn succes. Serie of standalone? Het maakt voor de Noord-Ierse auteur werkelijk niets uit!

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.