de handlanger steve cavanagh thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Eddie Flynn
Auteur(s) Steve Cavanagh
5
Review date 18 juni 2023

De 46-jarige Steve Cavanagh werd geboren onder de naam Stephen Mearns in Belfast, Noord-Ierland. Hij schreef zich per ongeluk in voor zijn rechtenstudie nadat hij de avond daarvoor een drankje te veel ophad. De auteur begon in zijn twintiger jaren als scenarioschrijver, maar hij besloot om uiteindelijk al zijn focus te leggen op een carrière als civiel recht advocaat. Het duurde daarna 15 jaar totdat hij de pen weer oppakte. Vanuit zijn kennis, passie in interesse met betrekking tot het rechtssysteem werd de Eddie Flynn serie geboren. De boekenreeks, met in de hoofdrol een voormalig oplichter die nu zijn leven betert als advocaat, geniet groot succes wereldwijd. Met Dertien, het vierde deel in de serie, beleefde Cavanagh zijn ultieme doorbraak. De handlanger is de nieuwste telg in de reeks.

Carrie Miller is de meest gehate vrouw van Amerika. Haar man Daniel Miller is ontmaskerd als de Zandman, een gruwelijke seriemoordenaar die 14 mensen heeft vermoord, waarbij hij de oogballen van zijn slachtoffers verwijdert en zand strooit in hun lege oogkassen en bloederige wonden. Daniel heeft de benen genomen en wordt door heel het land gezocht. De officier van justitie en de FBI moeten een overwinning behalen voor de buitenwereld en richten daarom al hun pijlen op Carrie. Ze wordt ervan beschuldigd haar man geholpen te hebben als zijn handlanger. Er hangt Carrie een levenslange gevangenisstraf boven het hoofd. De New Yorkse advocaat en voormalig oplichter Eddie Flynn is echter overtuigd van haar onschuld en besluit de verdediging op zich te nemen. Maar dan duikt de Zandman weer op en hij maakt Eddie op niet mis te verstane wijze duidelijk dat hij de zaak maar beter kan winnen…

Eind 2022 spraken we met Steve Cavanagh over De handlanger en het onophoudelijke succes van de Eddie Flynn serie: “Ik probeer elke keer om een beter boek te schrijven dan de vorige. Soms lukt dat en soms niet, maar veel mensen zeggen dat De handlanger mijn beste boek tot dusver is. Dat is geweldig om te horen!” Het hele interview lees je hier. Onze verwachtingen zijn dus hoog gespannen voor De handlanger. Kan Cavanagh deze waarmaken?

De handlanger start met de jacht van de FBI op de Zandman. Cavanagh brengt vanaf het allereerste moment vaart in het verhaal. Het boek kent een bliksemstart en in de daaropvolgende hoofdstukken haalt hij geen moment zijn voet van het gaspedaal af.

In het interview met ThrillZone gaf Cavanagh aan dat hij tijdens zijn research voor De handlanger ontdekte dat veel seriemoordenaars getrouwd waren, terwijl hun echtgenoot niets wist van hun dubbele identiteit. Het is een boeiende en originele invalshoek voor een thriller. Carries vertrouwen in andere mensen in beschadigd en ze gaat gebukt onder gevoelens van schuld en zelfverwijt. Dat is dan ook exact de reden waarom Eddie Flynn overtuigd is van haar onschuld. Naast de pientere advocaat kan Cavanagh ook in dit deel weer terugvallen op zijn vaste set aan geliefde personages, zoals Kate Brooks, Melissa Bloch en Harry Ford. De auteur introduceert in dit deel met Gabriel Lake, een voormalig FBI-agent met een schimmig verleden, opnieuw een onderscheidend en goed uitgediept personage.

Doordat Cavanagh over het vermogen beschikt om op meerdere borden te schaken weet hij als geen ander de aandacht van zijn lezers vast te houden. Terwijl Eddie, Harry en Kate zich voorbereiden op de strijd in de rechtszaal openen Bloch en Lake de jacht op de Zandman. Ondertussen verschuift hij het perspectief regelmatig naar de bloeddorstige seriemoordenaar. Cavanagh geeft de lezer op realistische en gedetailleerde wijze een inkijkje in zijn gruwelijke gedachtegoed waarin een gebrek aan empathie de boventoon voert.

De klassieke rechtbankscènes die kenmerkend zijn voor de serie mogen vervolgens natuurlijk niet ontbreken. De kruisverhoren waar Eddie de getuigen aan onderwerpt zijn entertainment van de bovenste plank. Het is wederom genieten met de gewiekste, maar dappere advocaat. Het was al langer duidelijk dat Cavanagh met Eddie Flynn goud in handen heeft, maar hij heeft het personage gedurende de serie steeds verder geperfectioneerd.

Met de Zandman die nog altijd op de loer ligt bouwt de druk zich steeds verder op en blijft de rollercoaster aan spanning en entertainment maar doorrazen. Explosieve actie, lugubere moorden en een boeiende strijd in de rechtszaal. Alle heerlijke Cavanagh elementen zijn aanwezig. Het is een helse klus voor Eddie en de druk die dat op zijn schouders legt weet Cavanagh haarfijn over te brengen. Aan het eind van het boek is het tijd voor Cavanaghs welbekende plottwist. Maar met deze wending heeft hij zichzelf overtroffen. In het slotstuk zet hij de alles wat je dacht te weten totaal op zijn kop. Cavanagh is de meester van de plottwist en de koning van de legal thriller. Dit is een thrillergrootheid op het toppen van zijn kunnen. De handlanger is alles wat je hoopt te lezen in een Eddie Flynn thriller en zelfs meer.

Alles klopt in De handlanger: de opbouw, de timing, de ontknoping. Met elke pagina word je meer en meer het verhaal ingetrokken. Aangrijpend tot de laatste letter. Als een film die zich voor je ogen afspeelt. Bloedstollende spanning, ijzersterke personages, verrassende wendingen en een verbluffend plot met tussendoor een vleugje humor: dit boek heeft het allemaal. Cavanagh toont met De handlanger aan waarom lezers steeds opnieuw uitkijken naar een nieuw deel. De kracht van de serie is dat Cavanagh zich steeds blijft vernieuwen. Of het nu een nieuw personage is of een andere vertelstijl; Cavanagh weet hoe hij zijn lezers geboeid moet houden. De Eddie Flynn serie is een groot geschenk aan de thrillerwereld. Het is niet verwonderlijk dat lezers over de hele wereld de advocaat in hun hart hebben gesloten. Als Cavanagh deze kwaliteit blijft leveren zal het niet lang meer duren totdat hij steevast in dezelfde adem als John Grisham en Michael Connelly wordt genoemd.

Jelle van de Kruijs
Mijn naam is Jelle van de Kruijs. Met 2001 als geboortejaar ben ik een jeugdige thrillerliefhebber. Dankzij Schuilplaats van Harlan Coben ben ik het thrillergenre ingezogen. Coben is dan ook mijn favoriete auteur, op de voet gevolgd door Steve Cavanagh en Deon Meyer. Als recensent bij ThrillZone krijg ik de mogelijkheid om kennis te maken met nieuwe auteurs en tegelijkertijd mijn twee passies te combineren; lezen en schrijven.