de verdwenen orde steve berry thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Steve Berry
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 28 mei 2019

Steve Berry is een auteur die in zijn boeken veel gebruik maakt van een combinatie tussen feit en fictie. Zijn boeken kenmerken zich door de vele historische details die zorgvuldig zijn uitgewerkt en toegepast in het verhaal. Het schrijven van boeken wordt door Berry dan ook gecombineerd met een gedegen onderzoek. Berry heeft veel boeken geschreven rondom het personage Cotton Malone, een voormalig agent binnen de Amerikaanse inlichtingendienst Magellan Billet. De verdwenen orde is alweer het 12e boek in deze serie (lees hier onze andere recensies).

“Bij elk boek leert Steve Berry je veel over de geschiedenis, en hij combineert dat met een ongekende vaart en spanning.”

De Ridders van de Gouden Cirkel was het grootste geheime genootschap in de Amerikaanse geschiedenis. Zij kennen hun oorsprong in de Amerikaanse burgeroorlog tussen de geconfedereerde staten (het zuiden) en de unie (het noorden). Ze vergaarden vele rijkdommen, waaronder gestolen goud en zilver, en verborgen dit door heel het land. Deze rijkdommen konden zo nodig worden aangewend voor een nieuwe revolutie. Door de jaren heen is het genootschap flink uitgedund en heeft één van de Ridders besloten de rijkdommen te verzamelen en op één geheime plaats verborgen te houden. Nu, ruim honderdvijftig jaar later, zijn twee nazaten van de Ridders op zoek naar deze langverloren schat. Gedreven door hun eigen belang en met behulp van de kennis en documentatie van het Smithsonian Institution proberen zij de puzzel te ontrafelen en de schat te vinden. Cotton Malone raakt ook betrokken bij de zoektocht en al snel blijkt dat niet alleen de schat van de Ridders op het spel staat, maar ook de wijze waarop de Verenigde Staten worden bestuurd. Via de achterkamers van het Smithsonian Institution, de bossen in Arkansas tot de bergen in New Mexico: de jacht op een langverloren schat is niet zonder gevaar, vooral nu politiek Washington zich erin mengt, met alle corruptie, bedreiging en complotten van dien.

De verdwenen orde is een geschiedenisboek met de nodige actie. Vanuit meerdere perspectieven beschrijft Steve Berry de zoektocht naar de lang verloren schat van de Ridders van de Gouden Cirkel, waaronder het perspectief van Cotton Malone. Cotton Malone is Berry’s eigen Indiana Jones. Hij is intelligent, geslepen, kundig met wapens en op zoek naar avontuur. Tussen de actie en avontuur komen vele historische details en wetenswaardigheden naar voren, waarbij het met name gaat over het Smithsonian Institution en de Amerikaanse Burgeroorlog. Volgens Steve Berry is het Smithsonian Institution één van ’s werelds grootste schatkamers van artefacten en informatie, een onderzoeksinstituut met een mondiale reputatie voor uitmuntendheid.

Steve Berry heeft de plot goed en gedetailleerd uitgewerkt. Om de plot vorm te geven gebruikt Berry echter wel heel veel personages. Het is dan ook raadzaam om een kladblok bij de hand te houden als naslagwerk voor de personages en hun onderlinge verhoudingen. Naar onze mening had de puzzel en de zoektocht naar de verloren schat op een Dan Brown-achtige wijze verder uitgewerkt mogen worden, maar Berry heeft ervoor gekozen meer nadruk te leggen op de historie. Heb je een gezonde interesse voor geschiedenis dan zal je dit echt een geweldig boek vinden, maar voor een echte page-turner misten wij een klein beetje spanning.

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.

17 april 2024 7:32

0