vlucht naar de top stephen king thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Stephen King
4
Review date 4 februari 2024

Stephen King behoeft geen enkele introductie. Hij wordt ook wel de grootmeester van de horror genoemd en met meer dan tweehonderd boeken op zijn naam is hij ook nog eens een veelschrijver. Hetzelfde geldt voor de verfilmingen van zijn werk; geen andere auteur zag zijn/haar werk meer op het witte doek verschijnen dan King. Hij gaat dan ook al enkele decennia mee. Vlucht naar de top is zo’n boek; onder pseudoniem Richard Bachman kwam het boek jaren geleden uit. Het werd verfilmd als The Running Man met niemand minder in de hoofdrol dan Arnold Schwarzenegger.

Maak kennis met Ben Richards. Hij is een wanhopige vader van een dochtertje die letterlijk doodziek is. Geld hebben ze niet en dus is haar lot bezegeld. Totdat Richards besluit mee te doen met het tv-programma Vlucht naar de top, letterlijk een levensgevaarlijk spel met een miljard dollar in het verschiet…

Dat Vlucht naar de top al meer dan veertig jaar oud is en nog steeds aanspreekt, is het grootste compliment dat King kan krijgen voor dit boek. Het speelt zich af in de nabije toekomst (2025, voor ons het nu). De wereld draait om de rijken rijker maken. Naar de armere mensen kijkt niemand op. Er is geen werk en in de mindere wijken viert de criminaliteit hoogtij. King weet de lezer al snel mee te nemen naar deze duistere toekomst, waarin de tv voor iedereen een uitlaatklep is. Free-Vee, zoals het wordt genoemd, is voor de mensheid letterlijk een ontsnapping geworden en programma’s als Vlucht naar de top worden door miljoenen mensen bekeken.

Ben Richards is goed geslaagd als wanhopige, mondige vader. Hij gaat letterlijk over lijken om het eindpunt van het tv-programma te halen. En ondertussen wordt er door zogenaamde Hunters op hem gejaagd. Het levert claustrofobische plaatjes op en Richards maakt kennis met randfiguren van de samenleving. Het zorgt alleen maar meer voor het duistere gevoel dat King zo goed in zijn boeken weet op te wekken. De hamvraag blijft: gaat dit goed eindigen of niet? Mensen die de boeken van King kennen, weten dat de auteur zijn hoofdpersonen zelden spaart.

Vlucht naar de top is een dystopisch feestje, waarin King een duister beeld schetst van een alternatieve toekomst waar het ieder-voor-zich is. Heerlijk leesvoer.