schaduwkant sophie wester thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Sophie Wester
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 30 maart 2024

Achter de naam Sophie Wester gaat het schrijversduo Sophie Fraza en Ester Ankoné schuil. Het werk van Sophie Wester wordt vaak geprezen vanwege de manier waarop het hedendaagse kwesties aanpakt en tegelijkertijd de universele thema’s liefde, verlies en identiteit belicht. Wester is zonder twijfel een naam om in de gaten te houden in de wereld van het hedendaagse spannende boek.

Schaduwkant vertelt het verhaal van Ellen, die worstelt met de opvoeding van haar tienerzoon Mick. Ze voedt, sinds de dood van haar man Dave, Mick alleen op maar kan de laatste tijd steeds slechter contact met hem krijgen. Als docent en counselor op de school van haar zoon zou je denken dat dit haar makkelijk af zou gaan, maar niets is minder waar. Wat in theorie duidelijk beschreven staat lijkt ineens anders dan in de praktijk. Ellen valt vaak terug op haar zus, die een rots in de branding lijkt te zijn.

De proloog van Schaduwkant zet gelijk de toon met een hedendaags thema van chantage met intieme beelden tussen Dani en Mick. Mick heeft zich aangesloten bij de ‘no fear club’, waar de verzonnen uitdagingen voor elkaar niet altijd de gewenste uitkomst hebben. Tijdens het examenreisje naar Texel, met onder anderen de ‘no fear club’ en Ellen, escaleert de situatie volledig wanneer een medeleerling dood wordt gevonden in het slaapverblijf van een leraar en Mick spoorloos verdwijnt. Ellen wil graag geloven dat haar zoon onschuldig is maar langzaam begint ook bij haar de twijfel toe te slaan. Het boek volgt Ellen in de zoektocht naar Mick en zo onthullen langzaam alle geheimen.

Als voormalige docenten neemt de dubbele identiteit van Sophie Wester ons moeiteloos mee in de wereld van het onderwijs en de gebeurtenissen die zich afspelen in het schoolleven. Na een lange opbouw wordt de stilte doorbroken met de eerste moord en daarmee schakelt Wester in de hoogste versnelling. Het zijn echter de onverwachte plotwendingen die de lezer in de ban houden en die regelmatig zorgen voor nagelbijtende spanning. Het verhaal is vlot geschreven, met hoofdstukken die een goede snelheid behouden zonder dat het tempo te gehaast of juist te traag aanvoelt.

De dynamiek tussen Ellen en Mick voelt authentiek aan, met voelbare afstand en strijd, maar ook met haar zus als veilige haven om op terug te vallen. De hoofdpersonages zijn sterk en goed uitgediept, waardoor je je als lezer gemakkelijk kunt identificeren met hun emoties en ervaringen. De ‘No fear club’, bestaande uit Dani, Liv, Mick, Wout, Rashid en Timo biedt een boeiend scala aan persoonlijkheden. Terwijl sommige personages meer diepgang krijgen blijven de diepere beweegredenen van Dani en Liv wat meer aan de oppervlakte. Iets meer diepgang in hun motivaties zou een waardevolle toevoeging zijn geweest aan het verhaal.

Sophie Wester heeft met Schaduwkant een indrukwekkende prestatie geleverd door een verhaal te creëren dat zowel intrigerend als relevant is voor het hedendaagse publiek.

Danielle van Wieren