De omslag afbeelding van het boek Mulder, Siska - Getelde dagen
Auteur(s) Siska Mulder
4
Review date 23 augustus 2015
Remie is al twintig jaar gelukkig getrouwd met haar jeugdliefde Laurens. Remie en Laurens, beide een goede baan, wonen in een riante villa in een chique wijk en hebben een prachtige dochter Alex en zoon Pelle. Dat deze ingrediënten niet garant staan voor blijvend geluk, merkt Remie als ze wordt geconfronteerd met de verhouding die Laurens blijkt te hebben met zijn assistente Jolieke. Remie is ziedend en gaat de strijd aan met Laurens. Ze belanden in een vechtscheiding en maken elkaar het leven zuur. Als de kinderen worden ontvoerd, lijken de twee door de wanhoop en angst weer nader tot elkaar te groeien. De grote vraag die rijst: wie heeft Pelle en Alex ontvoerd? Komt er een moment dat het gezin met elkaar herenigt word? Ze zetten alles op alles om hun gezin te redden, maar is iedereen wel zo eerlijk?

Siska Mulder begint Getelde dagen sterk met een ingrijpende gebeurtenis op dag 0. Dit hoofdstuk wordt vervolgd met, naar je denkt, de consequenties die dat heeft op dag 4. Dit blijkt niet het geval, want daarna neemt Mulder ons mee terug in de tijd. Het verhaal wordt geschreven vanuit de perspectieven Remie en Laurens. Aangeduid als 'zij' en 'hij' en zijn daarnaast voorzien van dagaanduiding. Vanaf het verleden wordt er vanuit deze gezichtspunten toegewerkt naar de ontknoping die gekoppeld blijkt te zijn aan de proloog. Een mooie opzet, die ik in eerste instantie niet verwachtte.

De personages zijn allen van belang en worden goed neergezet. Laurens werkt bij de partij Nieuw Conservatief Geluid (NCG) en is staatssecretaris van onderwijs, cultuur en wetenschap. Hij hoopt in de toekomst premier te worden. De werkzaamheden die voortvloeien uit de naderende verkiezingen slokken net als zijn affaire, de nodige tijd op. Daarnaast is Remie een hardwerkende vrouw die het erg druk heeft met haar architectenbureau. Door deze carrières redden ze de zorg voor de kinderen niet en hebben ze au pair Elise in huis genomen.

Mulder weet de personages zo neer te zetten, dat de lezer zich kan verplaatsten in beide motieven. Remie is een carrièretijger die zich weinig bezighoudt met haar kinderen en die hiermee hard wordt geconfronteerd als de kinderen worden ontvoerd. Laurens is ook alleen maar bezig met zijn carrière en daarvoor ook veel onderweg. Hij staat voor goed onderwijs en kan het moeilijk verkroppen dat zijn bloedeigen zoon, kampt met een achterstand. Het boek valt en staat met deze personages en hun motieven. De gevoelens die zij kennen jegens elkaar bestaan uit wraak, angst en jaloezie. Dit heeft verregaande gevolgen voor het welzijn van hun kinderen.

Het plot was voor mij een totale verrassing. Spannend en indrukwekkend tegelijk. De haat en wraakgevoelens kunnen tijdens een vechtscheiding zo hoog oplopen dat de zorg en het belang van het kind totaal uit het oog verloren wordt. Met alle gevolgen van dien.

Getelde dagen is een thriller die gaat over een thema dat veelvuldig voorkomt in onze huidige maatschappij. De spanning tussen de personages is om te snijden, de wraakgevoelens jegens elkaar worden realistisch neergezet en het boek geeft schrikbarend weer, welke weerzinwekkende gevolgen een vechtscheiding kan hebben voor de kinderen.

7 mei 2024 12:23

0