een studie in rood sherlock holmes sir arthur conan doyle thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) Infoboek
4
Review date 15 november 2023

Wie kent hem niet. De bekendste speurder van ons heelal. Sherlock Holmes. De Engelse detective spreekt nog steeds tot de verbeelding. De creatie van Sir Arthur Conan Doyle zag het daglicht eind negentiende eeuw. Een Studie in Rood is het eerste boek van Boyle waarin hij Holmes liet opdraven. Doyle die als arts zelf geïnspireerd werd om deze boeken te gaan schrijven. Uitgeverij Boekerij heeft onlangs twee nieuwe vertalingen uitgegeven, waaronder dus Een Studie in Rood, zijn debuut. Infoboek gaf het boek onlangs opnieuw uit, verrijkt met illustraties gemaakt door Vincent Mallié.

Hoe ga je zo'n klassieker nu beoordelen? Gewoon, alsof het een 'normale' thriller is. Dan komt een klassieker vanzelf wel bovendrijven, toch? John Watson is een legerarts die gewond terug is gekomen uit het Afghanistan waar de Britten tegen de inheemse bevolking vecht. En niet met onverdeeld succes, zo leren we direct. Watson is gewond én getraumatiseerd. Hij zoekt woonruimte in Londen en via een wederzijdse vriend wordt hij voorgesteld aan Sherlock Holmes. Holmes is een eigenaardige persoonlijkheid, die Watson eigenlijk direct intrigeert. En niet voor niets, want Holmes is een soort detective die andere detectives op gang helpt bij zaken die op een dood spoor lijken te zitten. Dan wordt de hulp van de bekende detective ingeroepen bij een moordzaak. Een man is vermoord is een leegstaande woning. Er is RACHE op de muur geschreven in bloed. Maar niet het bloed van de vermoorde Debber, maar van de moordenaar zelf. Een eigenaardige zaak, die de al net zo eigenaardige Holmes met enthousiasme oppakt. Hij heeft er plezier in de twee betrokken rechercheurs de les te lezen. En niet zonder succes, want al na drie dagen weet Holmes de dader te pakken. En dan lezen we hoe die dader tot deze moorden is gekomen, want ondertussen is ene Strangerson ook vermoord: ook een Amerikaan, net als Debber. En het motief is bijzonder, zo leren we als we door de ogen van de dader het motief te zien krijgen. Al met al een bijzondere moord, met een bijzondere dader en opgelost door een bijzondere detective, zijnde Sherlock Holmes. Hij wordt daarin overigens bijgestaan door Watson. Zo is een wereldberoemd speurdersduo geboren.

Een Studie in Rood dateert al uit 1887. Toch zijn de ingrediënten van het boek voor thrillerlezers wel bekend en doen eigenlijk nergens gedateerd aan: een mysterieuze moord, cryptische aanwijzingen, een aangenaam speurdersduo en een dader met een bijzonder motief. De spanning ontbreekt wel geheel, maar dat doet aan het verhaal niets af. Een Studie in Rood was een van de bakermatten van de hedendaagse thriller en dat straalt van de pagina's af. Helemaal omdat de illustraties van Vincent Mallié dit gevoel nog eens extra benadrukken. Ze zijn prachtig vormgegeven en verrijken het boek echt.

Holmes was eigenlijk de blauwdruk voor mannen als Griessel, de Zuid-Afrikaanse inspecteur in dienst van Deon Meyer. De hedendaagse thrillers hebben allemaal in meer of mindere mate de elementen in zich die Boyle eind negentiende eeuw al vermengde in wat de wereldberoemde boeken met Sherlock Holmes zouden worden. En daarvoor nemen wij ons petje af. Sherlock Holmes was vernieuwend, aanstekelijk en origineel. De toevoeging van de illustraties is daarbij een schot in de roos. Een must have voor alle thrillerliefhebbers.

28 april 2024 13:47

0
Wie kent hem niet. De bekendste speurder van ons heelal. Sherlock Holmes. De Engelse detective spreekt nog steeds tot de verbeelding. De creatie van Sir Arthur Conan Doyle zag het daglicht eind negentiende eeuw. Een Studie in Rood is het eerste boek van Boyle waarin hij Holmes liet opdraven. Doyle die als arts zelf geïnspireerd werd om deze boeken te gaan schrijven. Uitgeverij Boekerij heeft onlangs twee nieuwe vertalingen uitgegeven, waaronder dus Een Studie in Rood, zijn debuut. Deze uitgave heeft een voorwoord van de regisseur van een hedendaagse tv-serie met Holmes in de hoofdrol. Geen idee wie die man is.

Wij lazen het boek. En hoe ga je zo'n klassieker nu beoordelen? Gewoon, alsof het een 'normale' thriller is. Dan komt een klassieker vanzelf wel bovendrijven, toch? John Watson is een legerarts die gewond terug is gekomen uit het Afghanistan waar de Britten tegen de inheemse bevolking vecht. En niet met onverdeeld succes, zo leren we direct. Watson is gewond én getraumatiseerd. Hij zoekt woonruimte in Londen en via een wederzijdse vriend wordt hij voorgesteld aan Sherlock Holmes. Holmes is een eigenaardige persoonlijkheid, die Watson eigenlijk direct intrigeert. En niet voor niets, want Holmes is een soort detective die andere detectives op gang helpt bij zaken die op een dood spoor lijken te zitten. Dan wordt de hulp van de bekende detective ingeroepen bij een moordzaak. Een man is vermoord is een leegstaande woning. Er is RACHE op de muur geschreven in bloed. Maar niet het bloed van de vermoorde Debber, maar van de moordenaar zelf. Een eigenaardige zaak, die de al net zo eigenaardige Holmes met enthousiasme oppakt. Hij heeft er plezier in de twee betrokken rechercheurs de les te lezen. En niet zonder succes, want al na drie dagen weet Holmes de dader te pakken. En dan lezen we hoe die dader tot deze moorden is gekomen, want ondertussen is ene Strangerson ook vermoord: ook een Amerikaan, net als Debber. En het motief is bijzonder, zo leren we als we door de ogen van de dader het motief te zien krijgen. Al met al een bijzondere moord, met een bijzondere dader en opgelost door een bijzondere detective, zijnde Sherlock Holmes. Hij wordt daarin overigens bijgestaan door Watson. Zo is een wereldberoemd speurdersduo geboren.

Een Studie in Rood dateert al uit 1887. Toch zijn de ingrediënten van het boek voor thrillerlezers wel bekend en doen eigenlijk nergens gedateerd aan: een mysterieuze moord, cryptische aanwijzingen, een aangenaam speurdersduo en een dader met een bijzonder motief. De spanning ontbreekt wel geheel, maar dat doet aan het verhaal niets af. Een Studie in Rood was een van de bakermatten van de hedendaagse thriller. En Holmes was eigenlijk de blauwdruk voor mannen als Griessel, de Zuid-Afrikaanse inspecteur in dienst van Deon Meyer. De hedendaagse thrillers hebben allemaal in meer of mindere mate de elementen in zich die Boyle eind negentiende eeuw al vermengde in wat de wereldberoemde boeken met Sherlock Holmes zouden worden. En daarvoor nemen wij ons petje af. Sherlock Holmes was vernieuwend, aanstekelijk en origineel. Een oordeel dat hem in onze Hall of Fame brengt is op zijn plaats.