De omslag afbeelding van het boek Scarrow, Simon - De voorspellng van de adelaar
Auteur(s) Simon Scarrow
Uitgeverij(en) Q
4
Review date 9 januari 2018
Simon Scarrow is een Engelse auteur. Hij studeerde geschiedenis aan de University of East Anglia in Norwich en behaalde daar later een master creative writing. Nadat hij Engels en geschiedenis doceerde, ging hij zich vanaf 2005 fulltime op het schrijven te richten. Scarrow werd wereldberoemd door de historische romans die hij voor volwassenen schreef, zoals de Eagle-serie over de Romeinse tijd in de eerste eeuw na Christus. Ook werd hij bekend door de Revolution-serie met Napoleon Bonaparte en de Duke of Wellington als hoofdpersonages. Met de Gladiator-serie richtte hij zich weer op jongvolwassenen; een serie over een jongen in het Romeinse Rijk wiens vader voor zijn ogen wordt vermoord. In 2000 schreef hij zijn eerste boek, Under the Eagle, de start van de bovengenoemde Eagle-serie. Inmiddels is het zesde deel in Nederland verschenen onder de titel De voorspelling van de adelaar. Alleen al in Groot-Brittannië werden meer dan vijfhonderdduizend van zijn boeken verkocht. Scarrow heeft samen met zijn broer Alex Scarrow, die ook schrijver is, een website: Scarrow Brothers.

De Romeinen likken hun wonden na het debacle in Brittannië. Een deel van de schuld is op het conto van Cormelius Macro en de 19-jarige Quintus Lucinius Cato terecht gekomen die daarvoor tot de doodstraf zijn veroordeeld. De keizerlijke secretaris kent niet alleen hun straf maar ook beider vaardigheden als centurio in het Romeinse leger. Terug in Rome ontvangen ze de opdracht om de door Griekse piraten buitgemaakte Sibillijnse rollen terug te halen en ze definitief te verslaan zodat verdere overvallen worden gestopt. Ze worden ingedeeld op een schip waarover prefect Vitellius het commando voert. Deze papyrus rollen met belangrijke voorspellingen heeft Caius Caelius Secundus onder dwang af moeten staan toen piraten in de buurt van Ravenna zijn schip overvielen. Hoe het Secundus is vergaan is niet bekend. Al snel komen beide vrienden erachter dat er meer speelt binnen de gelederen van Keizer Claudius…

In dit zesde deel krijgen beide vrienden Cato en Macro niet alleen een haast onmogelijke opdracht maar maken ze tevens kennis met de maritieme wereld van het Romeinse leger. De opzet is een typisch Scarrow-verhaal, doorspekt met Romeinse weetjes en volledig in de sfeer gebracht van de eerste eeuw na Christus. De belangstelling van de auteur voor geschiedenis, heeft hij goed weten te benutten door een minutieuze beschrijving van het leven in die tijd en de beschikbaarheid van technische middelen te geven. Haast ondenkbaar in de huidige tijd met zijn technologische hulpmiddelen die zelfs buitenaards hun nut hebben, is het bijna vermakelijk te lezen dat in die tijd het menselijk gehoor en zicht van levensbelang waren.

Maar Scarrow weet de sfeer en omstandigheden goed neer te zetten, daarbij aangevuld met de zekerheid dat een krijger pas was verslaan als hij dood is. Man op man gevechten waren meer dan normaal en ook de listige trucjes uit die tijd zijn nu nauwelijks denkbaar. Het manoeuvreren met schepen die alleen menselijke roeiers, zeilen of een combinatie van beide hadden, is een techniek op zich, blijkt uit het verhaal.

Plaats in die wereld een tot de verbeelding sprekend avonturenverhaal met talloze plotwendingen en je hebt de aandacht van de echte liefhebbers van dit genre spannende verhalen. Laat onverlet dat de Romeinen niet alleen van grote invloed zijn geweest voor het Europa van nu maar ook wisten dat een voor die tijd uitstekende organisatie een voorwaarde voor overleven was. Simon Scarrow laat ons in een spannende, deugdelijk opgezette en goed leesbare plot zien hoe ze dat honderden jaren lang voor elkaar hebben gebracht.

29 maart 2024 14:34

0