De omslag afbeelding van het boek de Waal, Simon - Bureau Raampoort
Auteur(s) Simon de Waal
Uitgeverij(en) Lebowski
3
Review date 4 april 2016
Met ruim 10 jaar ervaring als thrillerauteur mag je Simon de Waal wel als een ervaren auteur bestempelen, zeker als je de jaren daarvoor meetelt waarin hij diverse scenario’s schreef voor film, tv en toneel. De hoofdstad is zijn schrijfterrein waar hij de lezers meevoert door een bruisende stad met haar sfeervolle straten, grachten en pleinen, die behalve hun karakteristieke ambiance ook de perfecte locaties zijn voor een moord. En laat De Waal nou ook in dat vakgebied ervaringsdeskundige zijn. Al drie decennia is hij (parttime) rechercheur in Amsterdam. Een moord op papier zetten om deze vervolgens ook zelf op te lossen is dus eigenlijk wat hij het beste kan.

Hulp krijgt hij daarbij van zijn creaties Peter van Opperdoes en Jacob Holm, die op het toneel verschenen toen voorgangers De Cock en Vledder van het papier verdwenen. De Van Opperdoes-serie startte in 2009, werd de eerste jaren samen met wijlen Appie Baantjer geschreven, en beleeft met Bureau Raampoort een herstart. Dit eerste (of 13e) deel verschijnt nagenoeg tegelijk met de SBS6-televisieserie, waarin Thomas Acda en Tim Haars de hoofdrollen vertolken.

Peter van Opperdoes en Jacob Holm zijn uitgeput na een lange dag werken en verlangen naar hun bed. De weg daarnaartoe wordt echter abrupt onderbroken als ze hun collega’s tegenkomen bij de spoorbrug bij de Korte Prinsengracht. Er is een lijk gevonden. In eerste instantie lijkt het een eenvoudige zaak; een afrekening in het criminele circuit, zoals de laatste tijd wel vaker voorkomt. Maar niets is minder waar. Wanneer de vermeende vriendin van het slachtoffer huilend bij het mortuarium verschijnt, weten Van Opperdoes en Holm dat er meer speelt dat alleen een afrekening. Zeker als de vriendin bruut wordt ontvoerd door een stel maffioso-achtige mannen. Van Opperdoes en Holm storten zich op de zaak, gaan op zoek naar de dader en proberen erachter te komen welk motief er achter deze moord zit.

Bureau Raampoort gaat verder waar de vorige reeks stopte. Wederom een heerlijke politieroman dat garant staat voor enkele plezierige leesuurtjes. Herkenbare locaties, sfeervolle beschrijven en twee aansprekende hoofdpersonages, die op hun eigen kenmerkende manier proberen de zaak op te lossen. Dat hun werkwijze doorspekt is met typische Amsterdamse humor, draagt alleen maar bij aan de leesvreugde. Enig puntje van afleiding is de verhaallijn waarbij Van Opperdoes met zijn overleden vrouw praat, wat verder niks met de plot van doen heeft. Maar ach, aan de andere kant maakt hem dit wel weer een uniek personage.

Hoewel Thomas Acda en Tim Haars de rollen in de tv-serie met verve spelen, zie ik toch ook rechercheur Simon de Waal in de gemoedelijke Peter van Opperdoes. Ongetwijfeld bedenkt De Waal talloze scenario’s voor zijn verhalen tijdens zijn (nachtelijke) rondes door Amsterdam. En hopelijk blijft De Waal beide nog lang doen, want hij bewijst zijn vakmanschap op alle fronten. Een must voor elke boekenliefhebber!

5 mei 2024 1:18

0