in het duister sharon bolton thriller recensie thrillzone.jpg
Serie Lacey Flint
Auteur(s) Sharon Bolton
4
Review date 4 juli 2023

We kennen Sharon Bolton al enige tijd van de Lacey Flint-serie, maar ook van veel stand alone thrillers die van haar hand zijn gekomen. Voor ze zich heeft toegelegd op het schrijven, was ze werkzaam in PR en marketing. Sinds ze haar carrière volledig op het schrijven heeft gefocust heeft Bolton al diverse prijzen gewonnen en nominaties voor haar werk in de wacht gesleept.

In het duister is alweer het zesde deel in de serie over politieagent Lacey Flint. We kunnen meteen zeggen dat het ondanks dat het deel zes is, zeer goed los van de andere delen gelezen kan worden. Dit komt doordat Bolton de belangrijke gebeurtenissen uit het verleden goed beschreven in het verhaal heeft weten te verweven zonder dat dit afbreuk doet aan het tempo en de spanning van het verhaal.

Het boek begint met een prikkelend en mysterieuze proloog waarin we mee teruggenomen worden in de tijd. Hierin maken we kennis met een duister stukje uit het verleden van Lacey Flint. De rest van In het duister is verdeeld in drie delen, waarin kleine sprong in de tijd gemaakt worden.

Het eerste van deze drie delen begint met een dramatische moment aan en op de Theems in Londen. Er wordt een baby ontvoerd en een kinderwagen van de brug af gegooid. Door de toevallige aanwezigheid van Lacey en haar Kayak, wordt een groot drama voorkomen. Echter is dit een start van een reeks gebeurtenissen die in het teken staan van de vrouwenhaat. Via het dark web worden mannen massaal opgeroepen zich aan te sluiten bij een beweging die ervoor moet zorgen de eer van de man terug te brengen en de rechten van vrouwen in te perken. De incels, zoals deze groep wordt genoemd is een groeiende groep die onder andere vrouwen bedreigen, met stalken en van hun vrijheden willen ontdoen. Iedere incel heeft zo zijn eigen beweegredenen zich hierbij aan te sluiten. Deze komen meestal voort uit liefdesrelaties uit het verleden. Wanneer de leider erachter komt wie Lacey Flint is, maakt hij het persoonlijk. Zijn doel verschuift van het veranderen van de maatschappij naar wraak op Lacey.

Door de wisseling in perspectief maken we snel kennis met Lacey Flint, een politieagente die werkt bij de waterpolitie op de Theems, en haar bevriende collega’s Dana en Helen. Ook leren we haar geliefde, inspecteur Mark Joesburey, kennen. Hij krijgt de uitdaging het onderzoek naar de terreurdreigingen van de incels te leiden. De perspectiefwisselingen zorgen er samen met de vlotte schrijfstijl van Bolton ook voor dat het verhaal spannend blijft. Ook wanneer het qua inhoud misschien iets zou kunnen inzakken.

Door de gedetailleerde schrijfstijl weet Sharon Bolton de sfeer van het najaar in Londen goed neer te zetten. Dit geeft de strijd tegen het digitale en politieke duister een extra donker randje. En met de spannende en actuele plot weet de auteur indruk te maken. Door de thematiek die Bolton centraal stelt is In het duister een one-of-a-kind-thriller die door de schrijfstijl zeer spannend blijft tot het eind.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.