losgeslagen saskia oudshoorn thriller recensie thrillzone.jpg
Uitgeverij(en) De Crime Compagnie
4
Review date 17 oktober 2022

De achtentwintigjarige Annemie is al tijden ongelukkig in haar relatie met de oudere en jaloers aangelegde Frederik. Ook haar werk als advocate eist veel energie op. Doordat haar vader getroffen is door een hersenbloeding en blijvend hulp nodig heeft, schrijven ze zich in voor een nieuw project, bedacht door de gemeente. Vier grote villa’s die een zelfstandige buurtgemeenschap vormen en die voor elkaar gaan zorgen. Zo kan Annemie’s vader Gijs gemakkelijk bij hen inwonen en is een helpende hand dichtbij.

Wanneer de verhuizing officieel is, nodigt een buurman hen allen uit voor een weekje vakantie op Ibiza. Annemie heeft lichtelijk tegenzin maar zodra ze hoort dat haar knappe buurjongen Mees ook van de partij is, nemen de kriebels in haar buik toe. Frederik merkt dat er iets gaande is en houdt Annemie steeds meer onder de duim. En dan gaat het gruwelijk mis...

Saskia M.N. Oudshoorn is geboren en getogen in Rotterdam en is een veelzijdig auteur. Naast spannende thrillers, schrijft ze ook feelgood verhalen en blijft haar oeuvre in snel tempo groeien. Ze debuteerde in 2015 met Buiten spel, die in 2018 herschreven werd als Zie jij mij? en waar ze een schrijfwedstrijd mee won. Het tweede deel Op eenzame hoogte verscheen niet veel later en is het tweede deel in de serie van personage Eva Groen. Leuk weetje: Eva Groen is een van Annemie’s beste vriendinnen en duikt regelmatig in dit verhaal op.

Oudshoorn bezit een fijne en makkelijke manier van schrijven waardoor je als het ware door het verhaal heen vliegt en je de sfeer proeft. In de eerste dertig pagina’s maak je kennis met Gijs, Frederik en een onbekende verteller, waarna Annemie het verhaal overneemt en het grootste gedeelte vanuit haar perspectief geschreven wordt. Deze onbekende verteller keert regelmatig terug en maakt dat je nieuwsgierig wordt naar het verhaal én de buren, die ineens een grote rol spelen. “Bij de buren is het gras altijd groener” is een gezegde wat toepasselijk is bij dit boek.

Los geslagen begint spannend en maakt dat je door blijft lezen. Naarmate je de buren beter leert kennen kom je erachter dat het gras niet altijd groener is maar juist dor en droog met vele gele plekken. Oudshoorn heeft deze personages goed weten te omschrijven. De relatie oftewel de verstandhouding tussen de narcistische Frederik en de onderdanige Annemie komen ook bij andere koppels voor en loopt als een rode draad door het verhaal heen.

Het boek bezit geen onverwachte plot of een spettereind einde maar door de betreffende thema’s, namelijk dominante partners, grensoverschrijdend gedrag en de (seksuele) spanningen binnen en buiten het huwelijk brengt dit verhaal je op het puntje van je stoel.

Lisanne Ortsen
Mijn naam is Lisanne Ortsen, geboren in 1990 en een fervent boekenlezer. Ik ben van mening dat een mens niet genoeg boeken kan hebben. Ik lees allerlei soorten genres maar psychologische romans en thrillers en (politie)detectives zijn toch wel mijn favoriet. Wie weet kan ik hier bij ThrillZone mijn smaak en kennis uitbreiden.