de glazen troon sarah j maas fantasy recensie thrillzone.jpg
Serie Glazen troon
Auteur(s) Sarah J. Maas
4
Review date 3 februari 2023

De 18-jarige Celaena Sardothien slijt haar dagen in de gevangenis. De bekendste sluipmoordenaar van het land is verraden, opgepakt en veroordeeld tot een leven in de gevangenis van Endovier. Ze krijgt de kans om mee te doen aan een toernooi van de koning, waarbij ze andere kandidaten moet verslaan en kampioen kan worden. Dat klinkt misschien als een aantrekkelijk aanbod, maar blind opdrachten uitvoeren voor een man die duizenden mensen heeft vermoord is niet Celaena’s eerste keuze. Toch is het wel haar enige keuze en dus reist ze af naar het kasteel.

Sarah J. Maas weet met haar series wonderlijke werelden te beschrijven. Eerder lazen we van haar hand al de serie Huis van en met dit eerste deel van De glazen troon-serie creëert ze hoge verwachtingen van deze nieuwe wereld. Maas is een Amerikaanse schrijver die zich met name richt op het Young Adult Fantasy-genre.

Celaena werkt in de mijnen van de gevangenis Endovier tot ze zich op een dag moet melden en gevraagd wordt mee te doen aan een toernooi om te strijden voor haar vrijheid. De kroonprins, Dorian, kiest haar als zijn kampioen en zijn vriend Chaol, kapitein van de garde, gaat haar trainen voor het toernooi. Na haar tijd in Endovier is het trainen en aansterken een noodzakelijk kwaad om het toernooi te kunnen winnen. Tijdens de maanden die het toernooi duurt, veranderen de banden tussen Celaena, Dorian en Chaol. Gedurende deze periode van training en proeven komen allerlei zaken voorbij: liefde, magie, geheimen, raadsels en als tenslotte ook nog blijkt dat de ene na de andere deelnemer van het toernooi wordt vermoord, is duidelijk dat er veel kwaads ronddwaalt in het kasteel. Blijkbaar is er veel nodig voor Celaena’s enige doel: vrijheid.

Maas heeft in De glazen troon met Celaena een sterk en vrouwelijk hoofdpersoon neergezet. Gedurende het boek krijg je steeds meer over haar verleden te lezen. Elk laagje schept meer duidelijkheid over haar geschiedenis en karakter. Bijzonder is dat er niet zozeer wordt gesproken over haar schoonheid, zoals dat wel werd gedaan in de Huis van-serie, maar het vooral gaat over haar sterke karakter en krachtige fysiek. Er zijn grote rollen weggelegd voor de kroonprins Dorian en Chaol Westfal, de koning van de wacht. Ook hun karakters worden goed uitgediept en blijken meerdere lagen te hebben. Een laatste, grote, rol is weggelegd voor Nehemia, een buitenlandse prinses die vriendschap weet te sluiten met de beruchtste sluipmoordenaar.

Ondanks dat er veel clichés in De glazen troon zitten of misschien juist omdat er clichés in het verhaal zitten, klopt het verhaal helemaal en zijn de details die zijn toegevoegd fenomenaal. Naast het feit dat er een stabiele basis is neergezet met dit verhaal, krijgen de karakters direct diepgang en zijn er verrassende plottwists. Het is fijn dat je in De glazen troon op de expertise van de schrijver kunt vertrouwen, dit zorgt voor een hele fijne leeservaring. De glazen troon serie is een must read als je houdt van fantasy!

Aimee van der Plas
Aimee van der Plas
Al van jongs af aan kan ik me verliezen in boeken, ze nemen me mee naar een andere wereld en laten me kennis maken met nieuwe karakters. Het reviewen van boeken laat je op een andere manier nadenken over boeken lezen en wat is er leuker dan anderen ook enthousiast maken over de boeken die je leest? Dat is ook wat ik doe tijdens mijn werk als leerkracht, waar ik kinderen boeken laat uitzoeken waar zíj ook enthousiast van worden.