de huisgenoot sarah bailey thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Sarah Bailey
Uitgeverij(en) Uitgeverij Marmer
3
Review date 1 september 2022

De huisgenoot is de vierde thriller op naam van Sarah Bailey. Na haar eerste drie boeken in de Gemma Woodstock-serie is De huisgenoot een standalone. Sarah Bailey woont met haar twee kinderen in Melbourne. Ze heeft naast haar schrijven een baan als reclamemanager en ze is algemeen directeur van een marketing en communicatiebedrijf.

Journaliste Olive Groves werkte met grote overgave als junior-verslaggever aan het verhaal van ‘De moord op de huisgenoot’ en raakte geobsedeerd door de zaak. Drie vrouwen die op een vrijdag avond een feestje gaven in een woning. Er zouden verhitte discussies plaats hebben gevonden en vrienden van de huisgenoten hebben aangegeven dat er tussen hen al weken spanningen broeiden. Dan is er opeens één dood, één verdacht en de ander vermist.

Nu, negen jaar later, staat de zaak opnieuw in de belangstelling; zo wordt de huisgenoot die vermist werd, dood aangetroffen op een afgelegen terrein. Een cold case die heropend wordt met nieuwe bewijzen is de sleutel van een heerlijke zoektocht naar de juiste moordenaar. Samen met podcaster Cooper begint Olive zich dieper te graven in de details van de moord. Olive komt er alleen achter, doordat ze een relatie heeft met de weduwnaar van het primaire politieonderzoeker van de oorspronkelijke zaak, dat de antwoorden dichter bij huis liggen dan ze aanvankelijk dacht. Terwijl Olive en Cooper nieuwe details over de zaak proberen te ontdekken, beginnen zich verrassende ontdekkingen te ontvouwen. Geen een van de huisgenoten was wat ze leken en wat houden ze geheim?

Olive Groves wordt door Bailey vakkundig neergezet als een sterke ,maar onzekere vrouw die haar leven drastisch heeft zien veranderen in een aantal maanden tijd. De verwerking van haar jeugdtrauma’s krijgen meer vorm en vallen als een prachtige puzzel in elkaar. Langzaam brokkelen de lagen in haar persoonlijkheid af naarmate het verhaal zich ontvouwd. Sarah Bailey weet een verhaal neer te zetten met een fijne schrijfstijl en korte hoofdstukken.

Deze standalone is een ware zoektocht naar de waarheid. Scherpe lezers zullen in het laatste deel van het boek wat sneller de puzzelstukjes plaatsen. Maar ook als je deze nog niet hebt gevonden zul je je verbazen over de wending die het boek neemt.

De frustraties van het samenwerken met Cooper en de persoonlijke strijdt met haarzelf en de gezinsdynamiek weet Sarah Bailey goed neer te zetten door de goed uitgediepte personages. Er gebeurt veel in het verhaal en hoe langzaam de trein ook lijkt te vertrekken, komen de sporen allemaal weer bij elkaar en ontvouwt zich een doordacht en onverwacht plot. Het enige dat echt ontbreekt is spanning, waardoor de lezer niet op het puntje van de stoel belandt. En dat is jammer, want dat had van De huisgenoot een echte topper gemaakt.

Geen zinderende spanning dus, maar een heerlijke detective op zoek naar de waarheid.

Danielle van Wieren