vlijmscherpe tranen s.a. cosby thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) S.A. Cosby
Uitgeverij(en) The House of Books
4
Review date 24 april 2023

In 2022 debuteerde de Amerikaanse auteur S.A. Cosby met Een laatste uitweg. Ondanks dat het boek door de uitgeverij gehyped werd en dat altijd vraagtekens oproept, was dat enthousiasme geheel terecht. Ook ThrillZone was onder de indruk van deze rauwe thriller. Mads zei: "Een noirthriller om je vingers bij af te likken". De verwachtingen waren vervolgens hooggespannen voor het tweede boek van Cosby, Vlijmscherpe tranen.

Ike en Buddy zijn de vaders van twee vermoorde zonen, Isiah en Derek. Die zonen waren partners en beide vaders hebben dat nooit echt kunnen accepteren. Nu zijn Isiah en Derek dood; vermoord door een kogelregen. De daders zijn spoorloos en de politie tast in het duister.

De blanke Buddy Lee en de zwarte Ike zijn niet van plan het erbij te laten zitten. Ondanks hun tegenstellingen slaan ze de handen ineen en gaan op jacht naar de moordenaars. Die jacht levert niet alleen wraakzucht op, maar ook een gezonde dosis zelfreflectie. Het wordt een soort van road trip op een weg van lood, messen en bloed.

Vlijmscherpe tranen speelt zich net als zijn voorganger af in het conservatieve zuiden van de Verenigde Staten. Daar waar armoede en rijkdom twee uitersten zijn, zijn de acceptatie van ‘anders zijn’ en anti-gay sentimenten dat ook. Die tegenstellingen worden uitstekend uitgebeeld door het bijzondere duo Buddy Lee en Ike. Buddy is een arme blanke bewoner van een woonwagen, een man die dagelijks zwaar aan de drank is na de scheiding van zijn vrouw. Ike daarentegen is een ex-crimineel die op het rechte pad terecht is gekomen. Hij heeft een succesvol hoveniersbedrijf en probeert angstvallig zijn donkere zijde (Riot genaamd) in toom te houden. Dat is uitdagend genoeg tijdens de zoektocht naar de moordenaar(s) van Derek en Isiah.

De plek waar Vlijmscherpe tranen zich afspeelt, is dus het roerige zuiden van de V.S. Afgezien van de letterlijke hitte, is de hitte ook voelbaar in de opstelling van zijpersonages in het boek. Het zijn keiharde mannen en vrouwen, die eerder met hun mes dan hun mond spreken. Bikers, hardcore criminelen maar ook witteboordboeven; het zijn geduchte vijanden in de wraaktocht van Ike en Buddy Lee. Dit zorgt ervoor dat, naast de vechtpartijen en de vraag wie erachter de moord zit, een constante subtiele onderstroom in het boek aanwezig is.

Die onderstroom is ook voelbaar in de ongemakkelijke verhouding tussen de hoofdpersonen. Ze hebben beiden een twijfelachtig verleden, maar hebben daarna elk een ander pad bewandeld met voor de een als eindpunt spijt, en de ander berusting. De uitwerking van Ike en Buddy Lee is daarmee meer dan geslaagd. De lezer zal zich in hun wereld kunnen inleven, ondanks dat je wellicht anders naar de wereld kijkt dan hen.

Er zit ook genoeg actie in Vlijmscherpe tranen, iets dat het boek geschikt maakt voor het witte doek. Deze actie is rauw neergezet; messen die kelen doorsnijden, lichamen die in de hakselaar worden geduwd. Het is allemaal aanwezig in het boek en geeft Vlijmscherpe nog net dat extra rauwe randje.

Vlijmscherpe tranen is een meer dan geslaagde tweede thriller van Cosby. Het heeft alles in zich om de lezer te binden aan het verhaal; realistische personages, zelfreflectie, een rauwe en onvergeeflijke omgeving en een goed neergezet verhaallijn. Genieten geblazen met deze tweede van S.A. Cosby!