alle zondaars zullen bloeden thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) S.A. Cosby
Uitgeverij(en) The House of Books
5
Review date 10 april 2024

Er zijn van die auteurs waarvan je zou wensen dat ze een nóg groter publiek aanspreken dan nu het geval is. Ook al winnen ze prijzen als de VN Thriller van het Jaar, toch lijkt de verdiende aandacht wat achter te blijven. Zo’n auteur is de Amerikaanse S.A. Cosby, die indruk maakte met zijn debuut Een laatste uitweg en zijn tweede boek Vlijmscherpe tranen. Na die drempel van het ‘tweede boek’ ('is-ie net zo goed als zijn eerste?'), volgde Alle zondaars zullen bloeden. Zet Cosby zijn ijzersterke kwaliteit door?

Net als de eerste twee boeken is Alle zondaars zullen bloeden een messcherpe southern noir. Het verhaal is gesitueerd in Charon County, een gemeente in South Virginia. Hillbilly country, zouden critici cynisch kunnen zeggen. De waarheid is dat de tweespalt tussen ‘zwart’ en ‘wit’ er nog steeds snoeihard heerst.  Titus Crown is er net een jaar aan het werk als de eerste niet-blanke sheriff. Na zijn carrière bij de FBI is hij terug op geboortegrond. Hij wil voor zijn vader zorgen en doet dat, naast zijn werk als agent. Er is al jaren geen moord meer gepleegd in Charon, totdat een zwarte oud-leerling een school shooting uitvoert. Hij vermoordt daarbij zijn oud-leraar, waarna hij zelf door de politie wordt doodgeschoten.

Het zet de verhoudingen in Charon, die toch al niet echt lekker waren, verder op scherp. Want waarom gebeurde dit? De leraar was toch een voorbeeldige man? Wanneer Titus en zijn collega’s in de zaak duiken, komen ze achter de gruwelijke waarheid. Kan Charon deze waarheid wel aan?

Was Cosby in zijn eerste thrillers al redelijk kritisch over het reilen en zeilen in het zuiden van de V.S., daar pakt hij in Alle zondaars zullen bloeden helemaal uit. Hij laat zien hoe de slavernij in bepaalde delen van dat gebied nog immer wordt verheerlijkt, zo erg zelfs dat er nog steeds standbeelden van 'rebellen' in dorpen staan. Daarnaast is de auteur scherp op de wapenwet, wat hij tot uiting laat komen in de school shooting en opmerkingen als dat het aantal wapens de inwoners van Charon County zwaar overstijgt. Dit alles voegt een extra rafelrand toe aan de verhaallijn, die toch al niet al mals is.

Dit alles wordt in Alle zondaars zullen bloeden gedragen door de steengoed neergezette sheriff Titus Crown. Een man met veel goeds in zich, torst hij ook een heftig verleden met zich mee. Zo heeft hij een liefdesrelatie op stel en sprong afgekapt (en die komt keihard terug) en is er iets rondom redneck Red DeCrain, die in zijn FBI-tijd zorgde voor een traumatische ervaring. Pas op het laatst wordt door Cosby uitgelicht wat er precies is gebeurd en dat komt binnen. Verder zorgt Titus voor zijn zieke vader, een bijbellievende man die de fles verruilde voor de godsdienst na het verlies van zijn vrouw. Een vlucht, aldus Titus, die dit alles aanschouwt. Tel daarbovenop zijn soms wat moeizame huidige relatie en je weet; Titus Crown heeft het niet gemakkelijk.

Is er spanning aanwezig in deze thriller? Gelukkig ruim voldoende. Meer dan de vorige boeken is Alle zondaars zullen bloeden ook een echte politiethriller, naast de vele andere lagen in het verhaal. Er is een seriemoordenaar aan het werk in Charon County, en naast alle onlust en onrust moet Titus deze moordenaar ook nog even opsporen. Je geeft het hem te doen. Het waarom en wie blijven lang onbekend, en het is aan de lezer om met Titus mee te speuren.

Bovenstaande wordt ingepakt met heerlijk geformuleerde zinnen, die bijna poëtisch aandoen. Het zorgt ervoor dat de lezer niet anders kan dan zich onder te dompelen in het zuidelijk gelegen Charon County, en daar alles rauw van dichtbij mee te maken. Alle zondaars zullen bloeden is een steengoede thriller, maar ook zoveel meer. Ga deze man lezen, doe het. Je zult er geen spijt van hebben.