De omslag afbeelding van het boek Gattis, Ryan - Zes dagen
Auteur(s) Ryan Gattis
Uitgeverij(en) Nijgh & Van Ditmar
5
Review date 26 april 2016
De Verenigde Staten zijn het beloofde land voor velen. Maar het is ook een land met twee gezichten. Naast de mensen die made zijn, zijn er ook genoeg mensen die onder de armoedegrens leven. Deze spanning wordt vergroot door raciale kwesties die het land al decennialang teisteren. Het bekendste is de zaak van de blanke politieagent Darren Wilson die in Ferguson Michael Brown doodschoot en vrijuit ging. Het zette de stad en het hele land figuurlijk in brand. Dat het ook letterlijk zo kan lopen, zagen we in 1992 toen Los Angeles bijna een week het toneel was van rellen en branden rondom de zaak Rodney King.

Rodney King is taxichauffeur in LA als hij in 1991 wordt aangehouden door de politie. Een omstander filmt de zeer hardhandige arrestatie. Aangenomen wordt dat dit op zo'n hardhandige manier gebeurt doordat hij zwart is. De agenten worden in eerste instantie vrijgesproken, wat op 29 april 1992 aanleiding is tot zes dagen van enorme rellen in de stad. Ryan Gattis situeert zijn roman Zes dagen in deze roerige periode. We maken kennis met verschillende personages die elkaars pad kruisen en elk iets van doen hebben met de rellen in de stad. De lont in het kruitvat is de moord op Ernesto Vera, de broer van een aantal gangleden. Zo zien we de criminele kant van LA wanneer we kennismaken met gangmembers die in de rellen en onlust aanleiding zien om hun slag te slaan en de moord op Ernie willen wreken. Zo worden winkels leeggeroofd en vetes uitgevochten, waarbij in totaal zestig doden vallen (officiële aantal, onofficiële cijfers spreken over veel meer doden). Aan de andere kant zien we ook 'normale' mensen, zoals een brandweerman, een verpleegster maar ook doodgewone tieners. Allen proberen ze te overleven in het slagveld dat LA tijdens deze dagen was. En allen hebben ze een eigen verhaal, dat elkaar echter meer dan eens doorkruist.

Zes dagen van Ryan Gattis is een uitstekende roman. Gattis weet de verhaallijnen zo aantrekkelijk neer te zetten, dat je als lezer aan de pagina's gekluisterd zit. Zijn beschrijvingen van de gebeurtenissen zijn hard, doeltreffend en realistisch. Als lezer identificeer je jezelf meer dan eens met de verschillende personages op hun zoektocht naar overleving uit de chaos van de rellen. Want de dood schuilt op elke hoek; is het niet door een kogel van een rivaliserende bende, dan wel door molotovcocktails die rellers door winkelramen naar binnen gooien. Elk karakter probeert te overleven en heeft zijn of haar twijfels bij de observaties die zij doen.

De setting die Gattis voor zijn verhaal heeft gekozen, zorgt voor een apocalyptische sfeer, maar dan wel in de straten van een stad in het verleden en niet in een futuristische verhaallijn. Het maakt Zes dagen een leesbelevenis om u tegen te zeggen. En waar andere boeken met meerdere verhaallijnen op een gegeven moment saai worden, doet Zes dagen dat juist niet. Elk verhaal is even interessant, wat overigens ook komt door de manier van vertellen van Gattis; de straattaal spat soms van de pagina's af, wat het nog realistischer maakt.

Zes dagen vraagt erom om verfilmd te worden, of om een tv-serie van te maken. Gelukkig heeft HBO inmiddels de rechten opgekocht en zal het dus op tv verschijnen. Een vergelijking met The Wire is dan snel gemaakt. Maar het zou maar zo kunnen dat Zes dagen deze tv-hit voorbij zal steken. Want kwaliteit valt niet te verloochenen, en god, wat is Zes dagen een geweldig boek.

29 maart 2024 13:40

0