mijn allerliefste zusje roz nay thriller thrillzone recensie.jpg
Auteur(s) Roz Nay
Uitgeverij(en) Xander
5
Review date 29 december 2020

Alexandra heeft het perfecte leven. Ze woont samen met haar knappe vriend in een idyllisch stadje in de Rocky Mountains en heeft haar droombaan bij de kinderbescherming. Dat verandert allemaal als haar zusje Ruth plotseling voor de deur staat en zegt dat ze in de problemen zit. Ruth is altijd al de onruststoker geweest en trok Alexandra mee in haar ellende. Alexandra belooft haar te helpen, op één voorwaarde: ze praten nooit meer over het verleden. Maar als een klein jongetje uit de buurt gevaar loopt, blijkt dat sommige geheimen altijd uitkomen, hoe hard je ook je best doet om ze weg te stoppen…

Mijn allerliefste zusje is het tweede boek van Roz Nay. Nadat ze succesvol debuteerde met Niet verder vertellen is ze nu terug met wederom een succesvolle psychologische thriller.

Als Ruth opeens voor de deur van Alex staat en aankondigt dat ze zwanger is staat de wereld van Alex op haar kop. Haar verleden had ze altijd vakkundig verzwegen voor Chase, het model waarmee ze samen woont, en ze heeft dan ook absoluut geen zin om door de komst van Ruth haar perfecte leven op het spel te zetten. Als medewerker bij de kinderbescherming kan ze kinderen redden, iets wat haar in het verleden niet altijd lukte.

Het verleden van Alex en Ruth speelt een grote rol en heeft dan ook een enorme invloed. Ruth had het gezien op jonge leeftijd al verlaten door verkeerde keuzes en foute vriendjes en de last die dat veroorzaakte voor de familie heeft Alex altijd moeten dragen. Als Ruth dan voor de deur staat met de melding dat ze zwanger is en hulp nodig heeft zit Alex in tweesplijt, haar zus de deur uit sturen nadat ze haar vroeger verlaten heeft? Of moet ze haar zus in haar leven laten zodat ze ook haar nog ongeboren kind kan redden?

Mijn allerliefste zusje wordt vanuit twee perspectieven verteld, enerzijds volgen we Alex, hoe zij haar perfecte leven heeft opgezet en hoe de tijd bij haar ouders was nadat Ruth hun had verlaten. Anders wordt Ruth gevolgd, komen we erachter hoe ze op dit punt in haar leven is aangekomen en leren we meer over de jeugd van de twee zussen. Door de terugblikken in het leven van beiden vrouwen leer je als lezer steeds meer over ze. Zo leer je ook dat beiden zussen een hele andere kijk op hun jeugd hebben en vraag je je steeds meer en meer af wat waar is en wat niet.

Met Alex en Ruth worden er twee sterke personages neergezet, zorgzaam, medelevend maar ook manipulatief en destructief. Naast Alex en Ruth zijn er ook een aantal andere belangrijke karakters zoals Chase, de partner van Alex. Sully, een politie agent die door Alex vaak in vertrouwen wordt genomen bij lopende zaken maar ook haar leidinggevende en directe collega worden voldoende uitgewerkt om je goed in te kunnen leven.

Het verhaal wordt goed opgezet. Er wordt ruimschoots de tijd genomen om het leven van Alex uiteen te zetten alvorens Ruth wordt geïntroduceerd als verstorende factor. Het kan daardoor aanvoelen alsof het verhaal langzaam op gang komt maar wie het boek de tijd geeft eindigt met een heerlijke pageturner die soms de haren in je nek overeind kan laten staan.

Roz Nay laat met Mijn allerliefste zusje zien dat ze thuis hoort in de top van de psychologische thrillers met een boek dat je niet weg kan leggen.

Dennis
Dennis Scheerman
Als kleine jongen las ik elk boek wat iets met draken, ridders of andere fantasy gerelateerde onderwerpen te maken. Een brief voor de koning, Harry Potter en alles daar tussen in werd verslonden. Naar mate ik ouder werd kwamen daar steeds meer thrillers bij. Nu de mazzel dat ik deze twee genres mag recenseren voor Thrillzone.

26 maart 2024 12:09

0