Serie Ewert Grens
Uitgeverij(en) De Geus
4
Review date 12 maart 2019

In Drie uur draait het om de ervaren rechercheur Ewert Grens en Piet Hoffman, een ex-infiltrant. In de haven van Stockholm wordt een container aangetroffen met 73 lichamen. Een vondst in de container leidt naar Hoffman, met wie Grens in het verleden al tweemaal eerder in aanraking is gekomen. Hoffman werkt bij een particulier bedrijf als beveiliger van VN voedseltransporten. Grens dwingt hem tot de meest risicovolle infiltratie van zijn leven als er een connectie lijkt te zijn tussen Hoffman en de gevonden lichamen. Grens probeert vanuit Zweden de zaak op te lossen, terwijl Hofman met gevaar voor eigen leven hetzelfde doet in Afrika.

Dat niet iedereen binnen de overheid te vertrouwen is, wordt in Drie uur van Anders Roslund wederom bevestigd. Ook maakt de lezer op een schrijnende manier kennis met de wereld van mensensmokkelaars en diens ‘slachtoffers’. In gedachten houdend dat de geschetste situaties overeenkomen met de werkelijkheid, maakt sommige passages in het boek erg confronterend. Denk aan vluchtelingen in overvolle boten op zee en het verdere vervoer naar het ‘beloofde land’.

Drie uur is een vervolg op Drie seconden en Drie minuten. Waar de eerste delen geschreven zijn met co-auteur Hellstrom, stond Roslund er deze keer alleen voor. Dit was al afgesproken voor het overlijden van Hellstrom in 2017.

In de voorgaande thrillers ontmoetten Grens en Hoffman elkaar in complexe situaties en dat is hier niet anders. Roslund weet vanaf het begin een boeiend en spannend verhaal neer te zetten, waarbij de lezer lang in het ongewisse blijft wie nu echt verantwoordelijk is. Als snel weet je wel de clou van het verhaal van eerdere boeken in deze serie, waardoor je de verhaallijn en het gedrag van de hoofdpersonages ook beter kan plaatsen. De wijze waarop Roslund het verhaal vertelt maakt echter ook nieuwsgierig naar de voorgaande boeken, voor als je deze nog niet hebt gelezen. Een sterk punt is de detaillering in het verhaal en de wijze waarop deze details tot leven komen. Het verhaal speelt zich in zowel Afrika als Zweden af, de wisselwerking tussen de verhaallijnen op beide locaties is goed.

Het boek is voorzien van een mooi nawoord van Roslund en hij kondigt een vervolg op Drie uur aan! Roslund (1961) Heeft vele jaren als nieuwsverslaggever en hoofd van de nieuwsredactie van twee grote Zweedse nieuwsprogramma’s gewerkt. Naast zeven titels met Hellström te hebben geschreven, heeft hij ook twee titels met Thunberg op zijn naam staan.

Chris van der Brug

26 april 2024 15:25

0

Drie uur is een vervolg op Drie seconden en Drie minuten (lees hier onze recensies). Waar de eerste delen geschreven zijn met co-auteur Hellstrom, stond Roslund er deze keer alleen voor. Dit was al afgesproken voor het overlijden van Hellstrom in 2017.