de zeven rose wildling thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Rose Wilding
Uitgeverij(en) De Fontein
4
Review date 9 oktober 2023

Zeven vrouwen en een hoofd in een hotelkamer. Daarmee begint Rose Wilding haar debuutthriller De zeven. Ze is met het boek begonnen vanuit boosheid na een stuk dat door een studiegenoot was ingediend voor een kritiekklas tijdens haar opleiding Creative Writing aan de Universiteit van Manchester. Die boosheid ontstond omdat het stuk beschreef hoe een sekswerker na verkrachting vertelde dat sekswerkers graag verkracht worden. Het was voor haar een bevestiging van patriarchaat in de samenleving en haar boosheid op mannen die zeer nare dingen doen met vrouwen. De hoofdpersoon, Jamie Spellman, is daar ook op gebaseerd en heeft kenmerken van diverse “foute” mannen uit het leven van Wilding.

Het hoofd dat in de hotelkamer wordt gevonden door de zeven vrouwen, is het hoofd van Jamie Spellman. Zijn lichaam is niet te vinden. Alle zeven vrouwen hebben op hun eigen manier een appeltje met het slachtoffer te schillen. Er is een journaliste, een ex, een tiener, een journaliste, een vrouw, een collega en de vrouw die in zijn jonge jaren voor Jamie heeft moeten zorgen. De vrouwen zijn door de journaliste bijeen geroepen om gezamenlijk wraak te gaan nemen op Jamie. Het hoofd dat ze in de hotelkamer aantroffen was echter niet gepland. De vrouwen leken allen zeer verrast toen ze het hoofd aantroffen bij een van hun bijeenkomsten.

Rechercheur Nova, tevens een bekende van twee van de vrouwen, wordt op de zaak gezet. Ze komt al snel op het spoor van de vrouwen, maar lost daarmee de moord nog niet meteen op. En waar is eigenlijk de rest van het lichaam van Jamie?

In De zeven, een echte whodunnit, worden de personage door Wilding uitstekend uitgewerkt. Hiervoor gebruikt ze zowel wisselingen in perspectief als sprongen door de tijd. Dit zorgt er samen met de grote hoeveelheid personages voor dat het soms wat lastig is om het verhaal te volgen. Je moet als lezer het tempo hoog houden om goed bij de les te kunnen blijven en het verhaal goed te kunnen doorgronden. Door de verdieping in de personages komen de zeven vrouwen echt tot leven. Je leert ze goed kennen en gelooft in hun goedheid en onschuld. Al hebben ze alle zeven genoeg motief om Jamie te willen kwellen en vermoorden. Anderzijds zorgt deze verdieping in de personages soms ook voor afleiding van de spanning in het verhaal, waardoor het soms bijna een roman lijkt.
Ondanks zijn dood leren we ook het slachtoffer heel goed kennen. Hij wordt duidelijk niet alleen neergezet als slachtoffer, maar ook als dader en aanleiding van veel leed onder de vrouwen. Zou hierin de boosheid van Wilding weerspiegeld worden?

De schrijfstijl van Wilding is pakkend en beeldend. De sfeer van Newcastle upon Tyne met de grillige kust en roerige rivier knallen van de bladzijden. De vele wisselingen in tijd en perspectief zorgen  regelmatige voor een cliffhanger in De zeven. Wilding mag met recht trots zijn op haar debuut. Het biedt ruimte voor een vervolg met de rechercheur en haar ingewikkelde relaties in de hoofdrol.

Eva de Koning
Mijn naam is Eva de Koning. Ik ben moeder van twee, inmiddels puber, zoons. Samen met mijn vriend woon ik in het spitante Deventer. Naast het zijn van moeder, juf en onderwijsontwikkelaar heb ik vele hobby’s, zoals mountainbiken, zwemmen (in de zomer), en muziek luisteren. Ik bezoek dan ook graag concerten en festivals. Daarnaast duik ik graag in een andere wereld door een bezoek aan de bioscoop of het lezen van een boek. Die laatste heeft nog altijd mijn voorkeur, omdat ik bij het lezen van een goed boek meegenomen kan worden in een verhaal dat door mijn eigen fantasie kan worden ingevuld.