het rode dossier ronald van der pol thrillzone.jpg
Auteur(s) Ronald van der Pol
Uitgeverij(en) Pumbo
4
Review date 18 juni 2021

De Nederlandse auteur Ronald van der Pol brengt kleur op de boekenplank. Na Het Groene Huis (2010), De Witte Generaal (2014) en De Blauwe Sleutel (2018) ontvingen wij nu een exemplaar van zijn nieuwste thriller Het rode dossier. De boeken van Ronald van der Pol worden gekenmerkt door een sterk plot, zoals wij ook al hebben mogen ervaren in De Blauwe Sleutel. Laten we hopen dat hij deze trend met Het rode dossier weet voort te zetten.

In Het rode dossier volgen we opnieuw het duo Gerard van Dongen en Frank van der Linden van de Utrechtse recherche. Hoewel, Frank blijkt zijn penning inmiddels aan de wilgen te hebben gehangen.

Op een verlaten parkeerterrein van een transportbedrijf wordt de zoon van de schimmige en zeer invloedrijke Russische zakenman Sergei Morozov in koelen bloede vermoord. Gerard van Dongen wordt belast met het onderzoek. Maar als alle aanwijzingen in zijn richting wijzen, verandert zijn rol van rechercheur naar hoofdverdachte. Gerard verdwijnt net op tijd van de radar, waarna hij onderduikt in Utrecht. Al snel blijkt er gerommeld te zijn met het bewijsmateriaal, waardoor zijn hoofd op het spreekwoordelijke hakblok ligt. Gerard staat er echter niet alleen voor, hij ontvangt berichten en aanwijzingen van een anonieme afzender die zichzelf voordoet als ‘een vriend’. Deze vriend heeft een belang in de uitkomsten van het onderzoek en om druk uit te oefenen op Gerard ontvoert hij zijn vriendin.

Deze zaak blijkt verband te houden met een mislukte politieactie van veertien jaar geleden, die was gericht op Sergei Morozov. Bij deze politieactie, waarbij ook Gerard van Dongen was betrokken, zijn meerdere mensen om het leven zijn gekomen. In dezelfde periode is Gerard ook zijn eerdere vrouw verloren bij een mysterieus auto-ongeluk, waardoor hij is getraumatiseerd en hij zijn herinneringen aan deze periode heeft verdrongen. De bijbehorende politiedossiers bieden ook geen uitkomst. Deze blijken te zijn geclassificeerd als geheim en Gerard krijgt geen toegang tot de inhoudelijke informatie. Om het verband tussen beide zaken te ontdekken moet Gerard zijn trauma onder ogen komen. Alleen op deze wijze kan Gerard de waarheid boven tafel krijgen en zijn ‘vriend’ tevreden stellen. Samen met zijn goede vriend, en oud rechercheur, Frank van der Linden duikt Gerard in deze zaak. Hij moet echter wel onder de radar blijven, hij is tenslotte zelf de hoofdverdachte en dat is ook bekend bij Sergei Morozov.

‘Hij heeft zijn ex en haar vriend de keel doorgesneden en daarna de lichamen in stukken gesneden. Hij heeft ze in koffers afgeleverd bij zijn voormalige schoonouders.’

‘Oké, een doorsnee gedetineerde zullen we maar zeggen.’

Ronald van der Pol heeft wederom veel aandacht gestoken in de uitwerking van de plot. De plot is een complex puzzelstuk met verschillende karakters en gebeurtenissen uit het verleden, die allemaal met elkaar verbonden blijken te zijn. Gelijk met de vorderingen van het onderzoek door zijn protegé Gerard van Dongen ontvouwt ook de plot zich aan de lezer. Op deze wijze blijft het verhaal spannend, maar wordt het nergens verwarrend voor de lezer. Ronald van der Pol hanteert een eenvoudige schrijfstijl zonder opsmuk. Gecombineerd met voldoende actie leest het boek snel weg. Verder heeft Ronald van der Pol diverse actuele gebeurtenissen in het verhaal geïntegreerd of gebruikt als inspiratie, dit maakt het verhaal voor de lezer herkenbaar en realistisch.

Het verhaal is hoofdzakelijk geschreven vanuit het perspectief van Gerard van Dongen. In de basis wordt hij verdacht van moord, maar naar onze mening had hij verder in het nauw gedreven mogen worden om het verhaal een extra laag spanning te geven. Daarnaast had ook de achtergrond van de andere karakters verder uitgelicht mogen worden. De hoofdpersonages zijn inmiddels vertrouwt, maar dat vinden wij verre van vervelend. Ook de “nieuwe” lezer kan dit boek met gemak oppakken. De geschiedenis van de hoofdpersonages komt voldoende naar voren daar waar nodig.

Met veel plezier lazen wij eerder De Blauwe Sleutel, maar met  Het rode dossier heeft Ronald van der Pol zichzelf overtroffen. De combinatie van een toegankelijke schrijfstijl en een ijzersterk plot, zet Ronald van der Pol als thrillerauteur op de Nederlandse kaart.

Bjorn le Granse
Bjorn le Granse
Je kunt mij definiëren als een echte Brabantse Bourgondiër, in Tilburg geboren (1985) en getogen. In het centrum van deze schitterende stad woon ik samen met mijn vrouw en dochter. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam als bouwkundig schade-expert voor verzekeraars en in mijn vrije tijd vindt je mij op een mountainbike in de Brabantse bossen of met een goed boek op onze heerlijke bank.

Gedurende mijn schooljaren had ik een lichte allergie voor boeken. Mijn motto was: “als het goed genoeg is wordt het wel verfilmd”. Nadat ik in 2006 mijn vrouw heb leren kennen, die ook graag een boek mag lezen, heb ik op vakantie ook eens een poging ondernomen. Sinds die tijd ben ik helemaal om en kan ik echt genieten van een goed boek. Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar thrillers, waarbij ik een grote voorliefde heb voor faction thrillers met een vleugje historie. De boeken van Dan Brown heb ik dan ook allemaal versleten. Daarnaast lees ik graag boeken uit de “meer voor mannen” categorie: spionage; oorlog en meer kogels dan pagina’s.