De omslag afbeelding van het boek Hausmann, Romy - Slapeloos
Auteur(s) Romy Hausmann
Uitgeverij(en) HarperCollins
4
Review date 19 januari 2021
Als je als vierentwintigjarige al hoofdredacteur van een televisieproductie bent, kun je wel zeggen dat je talent hebt. De in 1981 in de voormalige DDR geboren Romy Hausmann is eigenaar en drager van dat talent. Tijdens haar werkzaamheden kwam ze met veel mensen in contact waarbij ze altijd wel belangstelling toonde hoe hun levens waren verlopen. Dit inspireerde haar tot het schrijven van verhalen. In 2019 schreef ze haar thrillerdebuut Liebes Kind waarmee ze direct een prijs won. Dit boek verscheen onder de titel Dag en nacht in Nederland. Een aantal maanden geleden verscheen in Nederland haar tweede boek, Slapeloos. Op dit moment werkt ze als freelancer in de tv-wereld.

Een gegeven in dit verhaal is dat Nadja Kulka op 15-jarige-leeftijd is veroordeeld voor moord op haar moeder. Na het uitzitten van haar straf vindt ze werk op het advocatenkantoor van Ludwig Abramczyk in Berlijn. Partner binnen dat kantoor is de jonge ambitieuze Gero Van Hoven. Tijdens die periode laten de gebeurtenissen haar vaak terugdenken aan de omstandigheden van vroeger. Een veilige thuissituatie die zo belangrijk is in je jeugd, was onbekend voor haar. Met haar jongere broertje Janek probeerde ze te overleven in een huisgezin waar haar moeder geld verdiende door het bed te delen met mannen. Als Gero haar bij hem thuis uitnodigt, leert ze zijn vrouw Laura kennen en lijkt een deel van de geschiedenis van Nadja zich te gaan herhalen…
‘Hij dirigeert haar naar de stoel aan het hoofd van de tafel, duwt haar erop neer. Haar ogen staren me aan, haar decolleté glanst van het zweet, haar borstkas gaat veel te vlug op en neer’
De plotopbouw begint uitgesproken rommelig. Vanuit meerder perspectief worden scenes verteld die nauwelijks in het geheel zijn te plaatsen. Het lijken losse stukken tekst die geen link aan de voorkant, noch aan de achterkant met een andere scene hebben. Toch komt er veel informatie beschikbaar. Los daarvan worden anonieme brieven of delen ervan gepubliceerd die wel veelzeggend zijn maar geen direct aandeel leveren aan de plotopbouw. Naarmate de lezer dieper in het verhaal komt en er bijna zelf deel van uit gaat maken, blijken al die stukjes tekst, qua verhaalinhoud, toch wel raakvlakken met elkaar te hebben. Groot aandeel daarin wordt geleverd door de geweldige positionering van de personages. Via flashbacks wordt van de meest belangrijke spelers hun verleden naar boven gehaald. En dat blijkt van groot belang te zijn om te kunnen begrijpen wat de achterliggende redenen zijn van hun acteren. Het wordt een spel van misleiding, manipulatie en beschadigde jeugd die naar een strijd op leven en dood leiden als een ultieme poging om te kunnen overleven.

Hausmann verstaat de kunst van lezers misleiden als geen ander. Mocht je denken dat de afzonderlijke scenes en gebeurtenissen lukraak, zonder nadenken, in het boek terecht zijn gekomen, pas op het einde wordt die gedachte volledig van tafel geveegd. Met grote zorgvuldigheid is het verhaal opgebouwd waarbij formulering van de inhoud van even groot belang is geweest als de gekozen plaats in het totale verhaal. De auteur weet een sfeer binnen het verhaal te brengen die af en toe best adembenemend is te noemen. In bepaalde situaties past beklemmend nog beter. En op die momenten kiest Hausmann ervoor om de plot af te kappen en je met een regelrechte cliffhanger achter te laten. Om dat als lezer te kunnen ervaren is het een keiharde eis om de volledige aandacht bij het verhaal te houden en doorlopend te zoeken wat de diepere betekenis kan zijn. Want achter iedere zin kan, in het geval van Hausmann, iets verborgen zitten.

Samenvattend is dit tweede boek van deze succesvolle auteur een verder voortborduren op haar debuut, zij het met een andere inhoud. Liefhebbers van psychologisch beladen verhalen waarin de personages van grote betekenis zijn zullen hiervan genieten, evenals lezers die de oplossing niet na enkele tientallen pagina’s al weten. De zorgvuldigheid waarmee de auteur haar zinnen formuleert en de dynamische plotopbouw vormen samen de belangrijkste basis. En dat geldt niet alleen voor het verhaal maar ook voor haar succes. Lezers die problemen hebben met het langdurig op spanning houden van hun concentratieboog zijn hiermee gewaarschuwd. Bij dit type verhalen is het leesplezier evenredig met de mate van concentratie. Want voorwaarde is dat de plot begrepen wordt.

8 mei 2024 12:59

0