De omslag afbeelding van het boek Osterberg, Rolf - De Al-Qaeda aanval
Auteur(s) Rolf Österberg
Uitgeverij(en) Celtica Publishing
4
Review date 13 oktober 2019
Rolf Österberg is het pseudoniem voor een fulltime schrijver die woont op Bali. Hij is de zoon van een Zweedse moeder en een Nederlandse vader. Tot zijn 10e woonde hij in Zweden en daarna in Nederland. Hij ging het Nederlands leger in en diende bij het Korps Commando Troepen. Hij verbleef met de commando’s onder andere in Afrika, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. Hij schrijft onder een pseudoniem omdat hij niet in de publiciteit wil komen.

Österberg schreef een fantasy-epos van 5 boeken: De afgrond. De Al Qaeda-aanval is zijn vierde thriller, duidelijk geïnspireerd door zijn tijd bij de commando’s. Enkele hoofdpersonen uit zijn eerdere boeken (De Al-Qaeda-connectie deel 1 en 2 en Het Oslovirus) komen ook in dit boek weer voor. Het boek is echter goed los te lezen. De omslag van dit boek past bij de andere thrillers die hij schreef: aan de bovenzijde een foto van een omgeving, aan de onderzijde een meer gedetailleerde foto. Met daartussenin op een rode banner de titel van het boek.

Het thema van dit boek is een mogelijke nieuwe aanslag door Al-Qaeda, waarbij Fahjeed Rashwan het meesterbrein achter de plannen is. Hij vindt het tijd om het Westen te laten weten dat Al-Qaeda nog bestaat en doorgaat met zijn strijd. Als Hamza bin Laden de nieuwe leider van Al-Qaeda wordt, stemt die in met de plannen en laat van zich horen in een video, waarin hij eist dat de vijanden van de Islam zich uit Pakistan zullen terugtrekken. En dreigt met verschrikkelijke gevolgen. De Westerse diensten reageren door zoveel mogelijk samen te werken.

‘ “Rashwan plant een aanslag die zo mogelijk nog verschrikkelijker is dan de inval met het psychotenvirus.” “Zoiets kan ik me nauwelijks voorstellen”, verzucht Albert. “Ik ook niet”, valt Danielle hem bij. “Als je gelijk hebt, denk je aan de inzet van een nucleair wapen. Refereer je aan de Talibanactie op de uraniummijn in Karak?” ‘
Er ontwikkelt zich een spannende wedloop. Komen de Westerse partijen er achter wat er gaande is en kunnen zij een aanval voorkomen? De CIA, de Mossad, maar ook de Nederlands politie worden ingeschakeld om Al-Qaeda te stoppen, na een aanslag op Nederlandse bodem. Zullen zij op tijd zijn of zullen er vele slachtoffers gaan vallen?

Het boek is verdeeld in drie delen. In het eerste deel maak je kennis met alle personen die een rol spelen in dit boek. Dat zijn er veel. Het kost wat moeite om erin te komen, maar het is de moeite waard om je hierdoor heen te lezen! Telkens worden kleine stukjes verteld, vanuit verschillende locaties. Dit maakt dat het verhaal vlot loopt en je een goed beeld krijgt wat er allemaal speelt. In het tweede deel vindt verdieping plaats in het verhaal en rond de aanval. In het derde deel volgt een spannende ontknoping, met veel actie. Waarbij tot op hoog niveau beslissingen genomen worden. Hier is goed te merken dat de schrijver bekend is met dit soort militaire acties want door de vele details die genoemd worden leest dit lekker weg.

‘Kevin, ik ben mij van de problemen bewust, ik zie die ook op het scherm.. Ik stel voor om de Indonesische commandant wat meer tijd te geven voor je de drones inzet. Het risico dat je beide wapens verliest voordat zij in staat zijn om de zware mitrailleur uit te schakelen, is te groot, omdat zowel jij als ik de Taliban niet vertrouwen.’
De Al-Qaeda aanval komt zeer realistisch over, doordat de acties gedetailleerd uitgewerkt worden. De schrijver laat je meedenken met de personen, geeft hun overwegingen weer, maar laat je ook lezen wat er gebeurt in een situatie. Hierdoor ga je na de kennismaking meeleven met de hoofdpersonen, en wil je ook weten hoe deze wedloop zal gaan aflopen. Ook voor mensen die geen specifieke interesse in Al-Qaeda hebben is dit een mooi spannend boek om te lezen!

23 april 2024 0:51

0