Varingholt Kronieken 2 Dodelijke Magie rolf österberg fantasy recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Rolf Österberg
Uitgeverij(en) Celtica Publishing
4
Review date 2 maart 2024

Rolf Österberg is het pseudoniem van een Nederlandse schrijver. Hij heeft een Zweedse moeder en Nederlandse vader, woonde tot zijn tiende in Zweden en verhuisde daarna naar Nederland. Hij diende bij het Korps Commando Troepen en werkte later bij de Verenigde Naties, waarbij hij in verschillende delen van de wereld verbleef.

Österberg is actief als auteur in twee verschillende genres: thrillers en fantasy. Hij heeft tot nu toe acht thrillers geschreven, waarvan De Al Qaeda-aanval er een is. Fantasy heeft zijn voorkeur: zo schreef hij een 5delig epos De afgrond. De fantasy-trilogie De Kronieken van Varingholt begon met het boek Verboden magie, gevolgd door Dodelijke magie.

Österberg vervolgt in dit boek meteen het verhaal van de Varingholtkronieken en dat vraagt om inkomen van de lezer, door de vele personen en plaatsen die een rol spelen. Gelukkig staat er achterin een lijst van deelnemende personen, met een toelichting en voorin een kaart. Een korte samenvatting in het begin ter opfrissing van het geheugen zou welkom zijn. De sfeer van het verhaal, de beeldende omschrijvingen en de psychologische diepgang rond de karakters grijpen de lezer echter weer zo, dat na de start het lezen moeilijk te stoppen is.

In het koninkrijk Varingholt woedt de strijd voort. Nanali, die gewond is geraakt, zet door,  gesteund door vriendinnen en andere helpers om stammen bereid te vinden met haar te strijden tegen de Kygs en de Varons. Dit gaat niet zomaar, gezien de diverse culturen en achtergronden van de bevolkingsgroepen. Hun visie op het leven en de rol van magie  verschilt nogal.

Ondertussen wordt in het paleis van Varing Kamilong gekroond, daarbij gesteund door raadsvrouwe Nusheha. Zij speelt een duistere rol en heeft heel andere plannen met het koninkrijk.

Nusheha heeft hem zeker tien keer verteld hoe de kroning zal gaan plaatsvinden. Hij buigt zich iets naar voren om de kroon van Tatalong, die lager staat, aan te nemen. Hij toont de kroon aan de onderdanen en zij beginnen opnieuw te juichen. Daarna zet hij deze op zijn hoofd en wuift niet al te uitbundig naar het volk. De kroon is zwaar en hij kan zich voorstellen dat Danakrong er een hekel aan had. Bovendien moet hij oppassen dat het ding niet van zijn hoofd valt. Degene die dan juicht, wordt aan de folterslaven gegeven, denkt hij spottend.

Ook in Varing zelf is het verzet groeiende. Het volk heeft genoeg van zijn wrede overheersers en onder leiding van enkele wijzen en voormalige legerofficieren neemt de ondergrondse beweging toe.
Zachos, de beschermer van het Dodenwoud, ondervindt veel tegenstand op zijn pad. Hij zet ook zijn beestenmagie in die strijd.

Zachos heeft binnen een minuut contact met de rotsvalk. De vogel draait cirkels boven een hoog oplaaiend vuur. De Kygs verbranden hun doden. Van een achtervolging is geen sprake. Een meter of twintig achter de Kygs staan de slaven in groepen van tien, door een ketting met elkaar verbonden, bij elkaar. Ongeveer een kilometer verder naar het zuiden liggen boerderijen van Varons. ‘Crieh, ga hoger vliegen. Draai daarna een grote cirkel.

Al deze verschillende verhaallijnen zijn op kunstige wijze vervlochten: de rol van de stervelingen en hun belevenissen, al dan niet vol magie, maar ook de strijd tussen de goden. Zij laten meer van zich horen in dit deel en proberen de mensen voor zich te winnen. Het verhaal grijpt je aan en ondanks de vele verwikkelingen wordt het nergens saai en blijf je geboeid doorlezen.

Tijdens het ondergedompeld worden in dit meeslepende verhaal, wordt de lezer geraakt door dezelfde thema’s als in deel 1: machtsmisbruik, de politieke ontwikkelingen in een rijk en wat dit met mensen doet. Ook de keuzes die mensen maken, op basis van hun ervaringen, al dan niet binnen hun geloof, worden inzichtelijk gemaakt en zetten aan tot overwegen wat de lezer zou doen in zo een situatie.

Na 524 bladzijdes komt het einde van dit deel dan ook weer te snel… Het verhaal is duidelijk nog in volle vaart en de lezer zal moeten wachten op deel 3 voor de werkelijke ontvouwing van deze kronieken.

Dodelijke magie is een passend vervolg in deze trilogie waarbij een rijk vol magie en strijd aangrijpend tot leven komt!

Renate
Renate van der Kwast
Sinds ik kon lezen, dook ik in een boek. Als kind las ik graag sprookjesboeken. Even een andere wereld instappen en daar dingen meebeleven die in het echt niet kunnen, vond ik prachtig. Het verplichte boeken lezen voor mijn schoolexamen vond ik geen straf en wellicht ben ik een van de weinige leerlingen die daadwerkelijk alle boeken van haar lijst helemaal heeft gelezen!
Ik geniet tegenwoordig ter ontspanning van spannende boeken, historische romans, fantasy en science fiction, maar uitstapjes naar andere genres maak ik ook wel. Belangrijk voor mij aan een boek is dat ik graag meegenomen word naar een andere wereld, een ander milieu of een andere cultuur. Bij een thriller vind ik het belangrijk dat het lang spannend blijft en dat ik nieuwsgierig word gemaakt naar de personen in het boek.