het schot dat niemand raakte richard osman thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Richard Osman
4
Review date 17 februari 2023

Het weerzien van vier oude bekenden: Elizabeth, een voormalige M16-agent; Joyce, voorheen verpleegster en momenteel ongeneeslijk dagboekschrijver; Ibrahim, een gepensioneerd psychiater; en Ron, ooit een machtige vakbondsleider. Richard Osman stelde ons twee jaar geleden voor het eerst voor aan de bewoners van Coopers Chase en dat maakte indruk. De moordclub op donderdag heeft zich weer vastgebeten in het volgende moord mysterie. Richard Osman weet met Het schot dat niemand raakte, de derde opvolger van de mysterieserie, wederom te imponeren met een goede vleug Britse humor en gevatheid. Natuurlijk kan Het schot dat niemand raakte als een op zichzelf staand deel worden gelezen, maar de personages krijgen meer diepgang als je de andere twee boeken ook hebt gelezen. En laten we duidelijk zijn; het is óók geen straf om deze boeken alsnog op te pakken.

De moordclub op donderdag probeert een 10-jarige (vermoedelijke) dood op te lossen van een populaire vrouwelijke tv-verslaggeefster, Bethany Waites, wiens auto van een klif reed. Haar lichaam werd echter nooit gevonden. Er zijn veel theorieën en mogelijke verdachten maar de zaak werd nooit opgelost.

Bethany deed al geruime tijd onderzoek naar een massale btw-fraude en was op een punt gekomen om hiermee naar buiten te treden. Maar voordat ze dit kon doen verdween ze over de klif. Een prachtige uitdaging voor onze Moordclub op donderdag.

Ondertussen krijgt lid Elizabeth anonieme dreigteksten binnen vanuit een andere hoek. En hoewel ze hier niet veel last van lijkt te hebben wordt de situatie een stuk urgenter als ze samen met haar man Stephen in een busje wordt gegooid. Een stukje verleden dreigt haar in te halen en ze krijgt het verzoek om een oude vijand te doden. Als ze dit niet binnen de aangegeven tijd doet wordt haar vriendin Joyce vermoord. Een hoop chaos en nieuwe allianties vormen een sterke basis in het onderzoek naar beide zaken.

Het schot dat niemand raakte is een boek met vlot geschreven hoofdstukken, vanuit de oogpunten van de verschillende personages, waarin Osman uitstekend weet te boeien. Waar de verhaallijn in de vorige delen wat meer rechtlijnig was, gaan in dit boek de verhaallijnen door elkaar heen. Richard Osman houdt de rode draad gespannen door het verhaal met een plot die vermaakt en continu naar de onthulling doet gissen. Alle menselijke emoties worden hierbij opgewekt bij de lezer. Met spanning, humor, kwetsbaarheid en het mijmeren van het gerijpte brein, draagt elke personage bij aan de smaak aan het verhaal. Het schot dat niemand raakte is daardoor een uitstekend uitgebalanceerde detective.

Wij kijken uit naar deel vier van deze serie van de Moordclub op Donderdag. Osman heeft een gouden formule in handen met warme vriendschappen en een onverzadigd verlangen naar onopgeloste moordzaken, maar dan wel alleen op donderdag. Heerlijk vermaak.

Danielle van Wieren