de beenderband rani de vadder young adult recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Rani de Vadder
Uitgeverij(en) Hamley Books
4
Review date 19 december 2022
Categories Young Adult

Rani De Vadder is studente Toegepaste Taalkunde Chinees en Engels aan de Universiteit Antwerpen. Haar eerste boekje schreef ze toen ze tien jaar oud was, en daarmee behaalde ze een plekje in een lokale krant. Ze verscheen in enkele verhalenbundels met thema’s als kerst en thuislozenopvang, publiceerde onder andere Het magische meer en Draco, boeken die ze voor de jeugd schreef. Toxine, een Young Adult fantasy, was haar debuut bij Uitgeverij Hamley Books. De Beenderband is het slot van het tweeluik De Gifgenoten en het vervolg op De Gifgave.

Saran heeft inmiddels een verbond met de Graal gesloten, het machtigste wezen van Aurea. Er zit dan ook niets anders op dan zijn reis in het duister voort te zetten, maar is hij wel de slechterik in het geheel?

Zaya en Asper vormen in de tussentijd een opmerkelijk bondgenootschap sinds ze werden opgesloten in het Gifpaleis. Zij is namelijk een uit de gratie gevallen gifgenoot, en hij, de zoon van koningin Nanoek, een beenderbezweerder zonder beenderband. Hoewel Zaya twijfelt over haar keuze, is het eigenlijk ook niet mogelijk om aan de gifgenoten te ontsnappen. Wanneer ze dan ook de kans aangeboden krijgt om haar keuze aan te passen, grijpt ze die met beide handen aan. Zal het haar lukken om van een moordlustige gifgenoot te transformeren naar een behulpzame beenderbezweerder? En is de persoon die haar dat aanbiedt wel te vertrouwen? Ondertussen blijven de gifgenoten de beenderbezweerders genadeloos opjagen. Wie is Vogel echt, en welke mysterieuze rol heeft het dier van Asper daadwerkelijk? Is het bondgenootschap tussen hen wel sterk genoeg om de beproevingen te doorstaan? Zal het ze lukken om de echte waarheid over Aurea aan het licht te brengen?

In het tweede boek van De Gifgenoten zal de lezer meekrijgen dat men afscheid neemt van de slang Cora, en hoe Saran vervolgens overal wel een vinger in de pap lijkt te hebben. Het is dan ook niet heel verrassend wanneer Saran een opmerkelijke deal met de Graal weet af te sluiten, het machtigste wezen binnen de wereld van Aurea. Tegelijkertijd volgt de lezer nog altijd de personages Zaya en Asper. Zij zijn nog altijd van hun vrijheid ontnomen, vanwege het feit dat iemand hen moest verraden. Volgens Saran verdienen zij de hoogste straf, en de vraag is natuurlijk of zij hun lot kunnen ontsnappen.

De Vadder weet met deze insteek haar lezers meteen bij de les te houden in De Beenderband. De lezer merkt dat de personages een grotere groei doormaken sinds De Gifgave, de voorganger van het tweeluik. De schrijfster heeft met name emoties en omschrijvingen van Aurea dieper op papier weten te krijgen, waardoor de sfeer er echt goed in zit. De balans tussen het laten zien en het daadwerkelijk vertellen is vele malen sterker in dit deel. De auteur heeft gebruik gemaakt van meerdere achtergrondverhalen, waardoor de verhaallijn en de wereld waarin het zich afspeelt meer is gaan spreken. Rohan’s karakter heeft een veel prominentere rol gekregen, zo met het oog op het thema transformatie, maar of dat veel goeds oplevert, dat zal de lezer nog meemaken.

Over verandering gesproken: De Vadder heeft duidelijk zelf een stevige groei ondergaan als we naar haar manier van schrijven en vertellen kijken. Het voelt dan ook alsof ook zij een soort van transformatie heeft ondergaan, een onderwerp dat dus strak in deze duologie verweven zit. Ze leidt haar lezers naar een ongekend hoogtepunt, waar alles uiteindelijk moeiteloos op zijn plek valt, en dat houdt de lezer op het puntje van de stoel. Het verhaal leest dus heerlijk weg. De lezer merkt dat de auteur het beste voor het laatst heeft bewaard, waarbij er meerdere, heldere boodschappen naar voren zijn gekomen. Stof tot nadenken is het gegarandeerd, met een mooie, gepaste symboliek. Het gif, de slang, maar ook enkele andere dieren, blijven hierin een belangrijke, duidelijke rol houden. Toch wel jammer dat aan deze wereld ook een einde is gekomen, ook al suggereert men dat er iets veel mooiers voor in de plaats is gekomen. Eentje dat weer naadloos bij het genre past. We zijn dan ook heel benieuwd waar de auteur in de toekomst haar lezers mee gaat verrassen. De Vadder behoort tot de top van het Young Adult-genre!

Saskia Boree
Ik ben Saskia Boree. Boeken recenseren doe ik sinds 2013. Ik schrijf zelf ook verhalen, een hobby dat ik sinds mijn achtste uitoefen. In 2009 gaf ik zelf een boek uit, en zag SJM Schrijft in datzelfde jaar het levenslicht. Dat is een blog waar ik mijn recensies verzamel. Ik heb veel auteurs geholpen met proeflezen, en lees vrijwel de meeste genres. Enkele favoriete genres: thrillers, horror, suspense, sciencefiction en (urban) fantasy. Favoriete auteur is Stephen King. Sinds kort ben ik ook gastvrouw bij dBieb, en werk ik zo nu en dan als redacteur voor een plaatselijke nieuwssite.