het laatste verbond raeven en impens thriller recensie thrillzone.jpg
Auteur(s) Raeven & Impens
Uitgeverij(en) Houtekiet
0
Review date 11 februari 2018

Het zijn twee gewone mannen uit België die beide eenzelfde passie hebben. Het begon bij Kurt Impens die Erik Raeven laat weten behekst te zijn door het Franse dorpje Rennes-le-Chateau. Minstens zeven keer per jaar ‘moet’ hij er naar toe en wil graag iets over het plaatselijk mysterie gaan schrijven maar dat gaat hem niet zo goed alleen lukken. Een nachtelijk overleg dat volledig aan de haal gaat met hun fantasieën resulteert in een jarenlange samenwerking en voilà, Het laatste verbond maakt een gezamenlijke droom tot werkelijkheid.

Twee korte prologen vertellen over belangrijke gebeurtenissen in respectievelijk de 12e eeuw voor Christus en het jaar 1320 na Christus. De Tempeliers spelen er een rol in maar ook de Ark van het Verbond. Terug in het ‘nu’ beraamt Jacky Marrauld, zwager van Diederik van Swaey een plan. Hij nodigt voor invulling en realisatie zijn zwager uit op een goed voorbereide sessie waar ook de journaliste Neferi Deltour bij aanwezig is. Als Neferi door Diederik wordt betrapt wanneer ze in zijn spullen aan het zoeken is, brengt Jacky noodgedwongen duidelijkheid door te verklaren dat het om de brief van Saunière gaat. Onderwerp is het mysterie van Rennes-le-Chateau en Jacky ziet ongekende mogelijkheden voor zijn bedrijf Zeus Power. Als de Katholieke Kerk in Rome lucht krijgt van Jacky’s plannen, wordt Entity, de geheime dienst van het Vaticaan ingeschakeld. Een eeuwenlang gekoesterd geheim moet kost wat kost geheim blijven en daar heeft ‘de kerk’ wel iets voor over…

Ze lag een uur te staren naar het plafond. Ze miste haar eigen kamer. Thuis projecteerde haar wekker de cijfers groot en rood op het plafond. Ze had er haar cd’s, een hoop knuffelvrienden, posters en tekeningen

Het laatste verbond vertelt de zoektocht naar historische artefacten die voor de ene partij heel waardevol kunnen zijn maar een andere partij in haar voortbestaan bedreigt. De onderlinge belangen zijn dus bijna onmenselijk groot. Raeven & Impens halen veel, zo niet alles, uit de kast om een wereld van misleiding en bedrog te creëren in een sterk tot de verbeelding sprekend historisch decor. Het is bijna bizar te noemen maar Marrauld denkt de oplossing voor de uiterst actuele onderwerpen, duurzame energie en opwarming van de aarde, te vinden in een eeuwenoud artefact. Natuurlijk speelt daar geldelijk gewin ook een allesbepalende rol in en dat gaat meestal gepaard met bedreiging, moord en doodslag.

‘Toen hij de deur opende, waaide er sneeuw naar binnen. Meer dan veertig meter verder wachtte de helikopter met huilende turbine. De draaiende wieken veroorzaakten een wervelend spel van vlokken in de schijnwerpers van de brug’

De schrijfstijl is uiterst lezersvriendelijk in dit robuuste verhaal waarin veel gebeurt en de complottheorieën een niet onbelangrijke rol spelen. Om alle emoties goed tot zijn recht te laten komen wordt het verhaal vanuit voortdurende perspectiefwisselingen verteld. Hierbij maken de auteurs maximaal gebruik van de belevingen van de belangrijkste spelers in het veld. Dat schept voor hun tevens de mogelijkheid de lezers nagenoeg alle emoties te kunnen laten voelen. Ze worden hierdoor onderdeel van het verhaal omdat hun informatieniveau soms groter is dan van de personages ter plekke. Voeg hier een zeer grondige research aan toe en beider sfeervol gekleurde schrijfkwaliteiten maken het tot een succesvol geheel.

In een goed afgewogen mix van moderniteiten en historische feitelijkheden ontwikkelt zich een prettig leesbaar verhaal dat nooit aan geloofwaardigheid inboet terwijl het ondenkbaar is dat het ooit staat te gebeuren. Mysterie afgewisseld met spanning en soms wat vleugjes romantiek zijn de ideale combinatie om een breed lezerspubliek te animeren. Dit is goed begrepen en door de auteurs volledig benut, een groot compliment voor dit zeer geslaagde debuut is ook zeker op zijn plaats. Dat hierbij de spanning zo nu en dan wat ondergeschikt raakt aan historische feiten, is inherent aan dit genre.

26 april 2024 1:43

0