De omslag afbeelding van het boek Caine, Rachel - Stillhouse Lake
Auteur(s) Rachel Caine
Uitgeverij(en) Karakter Uitgevers
4
Review date 6 augustus 2019

Als bij toeval het geheime leven van Melvin/Mel/Royal zichtbaar wordt voor de buitenwereld en voor zijn gezin, staat hun wereld op zijn kop. Gina Royal haar huwelijk is in één klap voorbij en Melvin belandt in de cel.

Samen met haar kinderen begint Gina een nieuw leven. Maar het nieuwe leven verloopt niet zonder slag of stoot. Nog met enige regelmaat vallen ze ten prooi aan stalkers, die denken dat Gina op de hoogte was van wat Mel allemaal uitvoerde.

Na op verschillende plekken te hebben gewoond, nemen Gina en haar kinderen een nieuwe identiteit aan. Ze gaan als Gwen, Atlanta (Lanny) en Connor Proctor verder. Gwen koopt een oud en vervallen huis in het afgelegen Stillhouse Lake. Samen knappen ze het huis op en proberen een nieuw bestaan op te bouwen. Het huis staat op een prachtige locatie, waar ze langzaam in een rustiger vaarwater terecht lijken te komen.

Totdat er een lichaam wordt gevonden in het meer. Opnieuw komen er dreigingen en wordt ze gestalkt. En moet Gwen er alles aan doen om met haar kinderen niet in gevaar te komen.

Rachel Caine schrijft met Stillhouse Lake de eerste thriller in een reeks over Gwen Proctor. De proloog start met het ongeluk, waardoor de gruwelijke geheimen van Mel in zijn garage getoond worden aan de buitenwereld. Een intrigerende proloog waarbij de spanning gelijk wordt neergezet. Daarna gaan we vier jaar verder in de tijd. Het nieuwe leven van Gwen Proctor met haar kinderen wordt uitgebreid beschreven. We leren Gwen, Lanny en Connor kennen en hoe ze worstelen met hun lastige manier van leven. Ze zijn enkel op elkaar aangewezen. Gwen vecht voor de veiligheid van haar kinderen en doet er alles aan om hun een veilig leven te bieden. Hun manier van leven is dan ook niet zoals de standaard die wij zijn gewend. Ze vertrouwen niemand, leven met alarmsystemen en zijn altijd op hun hoede. Af en toe is er contact met familie, maar ook die mag niet weten waar het drietal verblijft. Deze uitgebreide beschrijving zorgt dat de spanning in het eerste deel naar de achtergrond verdwijnt. Sluimerend is het aanwezig.

Caine heeft een zeer uitgebreide en gedetailleerde schrijfstijl. De hoofdstukken zijn lang. Dit maakt dat het in het begin even wennen is. Maar als de eerste honderd bladzijdes voorbij zijn, komt er langzaam wat meer vaart in het verhaal. Gwen stelt zich meer open voor de buurtbewoners, waardoor er meer interactie is met de buitenwereld. Dit maakt ook dat er weer meer gevaar op de loer komt te liggen en de spanning neemt daardoor langzaam maar zeker toe.

Richting de climax wordt de lezer verblijd met een knap staaltje spanning en sensatie en leest het verhaal in sneltreinvaart verder. De lezer heeft continu met Gwen mee gespeurd uit welke hoek het gevaar leek te komen. Caine weet de lezer meermaals op een dwaalspoor te brengen en brengt het verhaal tot een verrassend en bloedstollend einde.

De auteur heeft een mooie invalshoek voor het verhaal gekozen. Dit keer geen seriemoordenaar of klopjacht naar de dader maar de familie die deel uit heeft gemaakt van het leven van een seriemoordenaar, zonder dat ze daarvan op de hoogte waren. Caine weet de karakters waarheidsgetrouw neer te zetten. De emoties: angst, vrees, hoop en liefde spelen een hoofdrol in het verhaal en komen op zeer gepaste wijze tot uiting. Daarnaast weet ze op realistische wijze het gevaar voor het gezin te beschrijven. Dit komt doordat de buitenwereld zich een mening heeft gevormd over Gwen. Ze stellen haar ook verantwoordelijk aan medeplichtigheid en kunnen niet geloven dat zij niets af wist van de gruwelijke moorden die haar man pleegde in de garage aangrenzend aan hun huis. Gwen ontvangt daarom met enige regelmaat dreigende berichten via allerlei kanalen. Ze probeert dit verborgen te houden voor haar kinderen, tot het moment dat er geen houden meer aan is.

Caine heeft met Stillhouse Lake een krachtig eerste deel geschreven met Gwen Proctor in de hoofdrol. Stillhouse Lake komt langzaam op gang en wordt in sneltreinvaart op bloedstollende wijze afgesloten. Een ingenieus verhaal over een moeder die plotsklaps verandert in een roofdier dat vecht voor haar kinderen. Op naar het volgende deel!

Linda
Linda van de Velde
Mijn naam is Linda van de Velde – de Vries, geboren en getogen in 1985 in Leeuwarden.