De omslag afbeelding van het boek Singer, P.W. & August Cole - Spookvloot
Uitgeverij(en) Karakter
3
Review date 5 april 2016
We schrijven het jaar 2026 (klinkt ver weg, maar over elf jaar is het al zover…). De V.S. is nog steeds een wereldmacht, maar China is op gelijke hoogte gekomen. En dat land heeft expansiedrift, helemaal nu de communisten zijn verdreven en ‘Het Directoraat’ aan de macht is gekomen. Men kijkt naar het oosten, richting de Grote Oceaan. Resultaat: een moderne derde wereldoorlog, die begint met het uitschakelen van communicatie en GPS-satellieten in de ruimte. Erg futuristisch en qua stijl een soort James Bond-actie, maar niettemin realistisch. Want zonder GPS kunnen de Amerikaanse strijdkrachten moeilijk navigeren en zonder communicatiemogelijkheden is het moeilijk vechten. Als kers op de taart heeft China jarenlang microchips van een bepaald virus voorzien, zodat alle defensiemiddelen van de V.S. enorm kwetsbaar zijn geworden. In deze chaos maken we kennis met Jamie Simmons, kapiteit op de Zumwalt, een schip uit de Amerikaanse spookvloot; afgedankte schepen die wachten op het moment dat ze vernietigd worden. Met zijn schip moet Simmons de strijd aangaan met de ultramoderne strijdkrachten van China en Rusland.

Spookvloot is een thriller die geschreven is door P.W. Singer en August Cole. Geen namen die een belletje doen rinkelen, maar zij zijn gespecialiseerd in moderne oorlogsvoering en weten dus waar ze het over hebben. Samen besloten ze van hun kennis gebruik te maken en een techno-thriller te schrijven.

Op de kaft huist trots de vergelijking met De jacht op de Red October van Tom Clancy. Laten we duidelijk zijn: de enige overeenkomst is het feit dat het boek (deels) over oorlogsvoering op zee gaat. Verder houdt de overeenkomst op. Als we dan toch een boek ter vergelijking moeten aandragen, dan lijkt het boek nog het meest op Operatie Rode Storm van Tom Clancy en Larry Bond’s Ramkoers: beiden een soort oorlogssimulatie op wereldniveau. Dat is Spookvloot in feite ook. Het beschrijft een moderne crisis in al haar facetten; van onbemande drones tot hypermoderne viz-brillen waarmee alle informatie op het slagveld direct overzichtelijk gepresenteerd kan worden.

Wat Singer en Cole goed doen, is het verhaal een menselijk tintje meegeven. Zo is kapitein Jamie Simmons een soort hoofdpersonage, al zien we ook de strijd van guerrillastrijders op Hawaï en de zoektocht naar een seriemoordenaar door een Russische kolonel in datzelfde oord. Maar echt menselijk wordt Spookvloot nergens. Het is groots, modern, ontzettend gedetailleerd beschreven en dat in veel verhaallijnen tegelijk. Het zorgt er soms voor dat lezer het overzicht kwijt is; met name de verschillende personages spreken bij lange na niet allemaal aan en zorgen daardoor voor verwarring. Echt warm word je dus niet van diepgaande dialogen, maar daar moet Spookvloot het dan ook echt niet van hebben.

Het is een aardige oorlogsthriller die ons een futuristische strijd voorschotelt waarin de Amerikanen verschrikkelijk op hun falie (dreigen te) krijgen. Gelukkig is er nog Jamie Simmons.

5 mei 2024 0:02

0